Pedagogical conditions and methods of forming creative competence of future music teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.7

Keywords:

music education, music pedagogy, future music teachers, creative competence, pedagogical conditions, methods, formation, functions, structural components, innovative technologies

Abstract

The article examines the issue of creative competence of future music teachers, which is recognized as an indispensable sign of their achievement of professional skill and the ability to solve current and acute issues facing modern music pedagogy. The essence of the concepts of competence and professional competence is considered. The latter is understood as an integrated personality characteristic, formed by the unity of knowledge and skills, which are realized in the ability to effectively solve professional tasks on the basis of a combination of theoretical and practical readiness of the teacher for pedagogical activity. The professional competence of a music teacher is considered as a specific pedagogical phenomenon, characterized by a complex of developed musical abilities and personal-pedagogical properties of the specialist, combined with their knowledgeoriented and theoretical, activity-based and practical readiness for successful performance of musical-educational functions and tasks. The essence of the concept of “creativity” and the peculiarities of its manifestation in the process of training future teachers of musical art are considered, the main of which is the ability to generate new musical and pedagogical phenomena in the process of solving multifunctional professional tasks. These include, in particular, putting forward innovative methodological ideas, developing artistic and interpretive concepts, and creating musical products that are realized in improvisational music making, processing or creating musical phenomena that are characterized by a certain originality and artistic quality. The authors provides their own definition of the concept of “creative competence of a music teacher”, which is understood as an integrative and personal property, formed on the basis of the internal need of specialists for creative self-realization and success in professional activity, which is realized thanks to learning the content of education at a high level of independence and integration and focus on solving creative tasks in music-performance and methodical-practical activity. It is claimed that in the field of musical activity, a significant proportion of the tasks facing future specialists do not have a clear solution, which naturally requires independent thinking from the subjects of the activity, putting forward their own proposals and checking their effectiveness in the process of practical actions. Pedagogical conditions for the formation of creative competence of students of higher musical and pedagogical education have been determined, namely: encouraging students to actively and constantly search for ways to improve their pedagogical and musical-creative activity; purposeful and individualized construction of the process of formation of professional and creative competence; establishment of a systematic approbation of acquired creative abilities and skills in real pedagogical practice.

References

Бех, І. Д. (2012) Компетентнісний підхід як освітня стратегія. / Н. А. Побірченко, В. В. Пашков (ред.). Матеріали Всеукр. науково-практичної конференції «Компетентнісний вимір особистісного зростання учнівської молоді: Теорія, практика, досвід» (10–11 квітня). Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд.

Гаврілова, Л. Г. (2017) Професійна компетентність майбутніх учителів музики як педагогічний феномен. Духовність особистості: Методологія, теорія і практика, 2(77). 71–82.

Денисюк, І. С. (2016) Музична імпровізація: від учителя музики до учня. Мистецтво та освіта, 2, 18.

Зайва, М. С. (2024) Особливості методичної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва: інноваційні підходи та вплив на розвиток творчого потенціалу. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Наука та освіта під впливом глобальних викликів» (м. Чернігів, 30 січня 2024 р), 47–50. Міжнародний гуманітарний дослідницький центр.

Кремень, В. Г., Ільїн, В. В., Борінштейн, Є. Р., Гальченко, М. С., Ліпін, М. В., Погрібна, Д. В., Федорчук, О. А. (2020). Стратегії формування творчої особистості: Методи, прийоми, форми : колективна монографія. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України.

Кьон, Н. Г. (2024) Мистецтво вокальної імпровізації як культурно-стильовий феномен. Південноукраїнські мистецькі студії, 2(5), 126–131.

Мельниченко, В. Г., Кьон Н. Г. (2019) Формування навичок аранжування пісенних мелодій в майбутніх учителів музичного мистецтва. Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 1–2(13–14). 169–177.

Моляко, В. О. (2004) Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини. Практична психологія та соціальна робота, 8, 1–4.

Падалка, Г. М. (2008) Педагогіка мистецтва. Київ : Освіта України.

Падалка, Г. М., Ніколаї, Г. Ю. (2000) Методологія та технологія науково-педагогічних досліджень : навчальний посібник для студентів музично-педагогічних факультетів вищих закладів освіти та аспірантів. Суми : Ред.-видавничий відділ СумДПУ імені А. С. Макаренка.

Пань Шен (2021) Педагогічні умови формування художньо-педагогічної освіченості майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2(106). 431–442.

Ovcharenko, N., Matveieva, O., Chebotarenko, O., & Koehn, N. (2019) Methodological readiness of musical art master’s degree students: A theoretical research. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 166–176.

Published

2024-12-05

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY