Педагогічні умови підготовки майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.8Ключові слова:
майбутні викладачі фортепіано, здобувачі вищої музичної освіти, учні-початківці, педагогічні умови, методична підготовкаАнотація
У статті розкрито педагогічні умови формування підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики. Представлено уточнення сутності педагогічних умов у цілісній методичній системі; розглянуто та обґрунтовано застосування поетапної методології задля вибору педагогічних умов у контексті системності та зв’язку з компонентами підготовленості здобувачів до роботи з учнями-початківцями. Мета – обґрунтування педагогічних умов формування підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики. Відбір педагогічних умов здійснювався на основі наукових підходів: аксеологічно-інтенціонального, компетентнісно-інноваційного, художньо-комунікативного та творчо-емерджентного. Представлені педагогічні умови відповідають компонентам досліджуваної якості. Компонент «мотивація до викладацької діяльності» формується на основі запровадження двох педагогічних умов – акцентуації уваги на когніфікації і рефлексії психолого-педагогічних проблем викладання фортепіанної гри учням різних вікових категорій; стимулювання ціннісного ставлення до розв’язання проблемних ситуацій фортепіанного навчання. Умови застосовувалися на гностично-рефлексійному етапі. Компонент «Орієнтація в традиційних та інноваційних формах викладання мистецтва» активно формується завдяки педагогічній умові – розширення теоретико-методичної бази мистецько-інноваційної компетентності викладання фортепіано. Умова реалізується на технологічно-дидактичному етапі. Компонент «Культура мистецької інноватики в художньо-комунікативному процесі навчання гри на фортепіано» підлягав впливу на комунікативно-проєктувальному етапі завдяки запровадженню педагогічної умови – створення художньо-образної та креативної атмосфери фортепіанного навчання. Компонент «Інноваційно-творча ініціатива у викладацькій діяльності» формувався на інноваційно-організаційному етапі в процесі застосування педагогічної умови – гнучке та системне запровадження інтеграції елементів різних художньо-творчих інновацій.
Посилання
Вей Сімін. (2016) Педагогічні умови формування темпо-ритмічних виконавських умінь майбутнього вчителя музики. Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць, 2(8), 162–170.
Дорошенко, Т. В., Радіч, А. В. (2018) Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокальної діяльності. Молодий вчений, 2.1(54.1), 124–127.
Княжева, І. А. (2014) Теоретико-методологічні засади розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін в умовах магістратури : дис. д-а пед. наук. ПНПУ імені К. Д. Ушинського.
Литвин, А., Мацейко, О. (2013) Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти, 4, 43–63. URL: сhttp://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_4_5.
Лозова В. І., Троцко Г. В. (2002) Теоретичні основи виховання і навчання : навчальний посібник. Харків, 2002.
Лю Сянь. (2019) Педагогічні умови методично-спрямованої самореалізації майбутніх учителів музичного мистецтва в системі фортепіанної підготовки : дис. д-ра філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Падалка, Г. М. (2008) Педагогіка мистецтва. Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України.
Реброва, Г. (2024) Проєктне навчання як тренд світового мистецько-освітнього простору. Південноукраїнські мистецькі студії, 1(4), 42–49.
Реброва, О., Линенко, А., Реброва, Г. (2022) Індивідуальне навчально-творче завдання у професійній підготовці здобувачів вищої освіти мистецьких та мистецько-педагогічних спеціальностей. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 3(117),273–288.
Сопівник, Р., Діра, Н. (2018) Аналіз поняття «педагогічні умови» в контексті виховання ціннісного ставлення до живої природи учнів середнього шкільного віку. Педагогічний часопис Волині, 4(11), 74–78. URL: https://bit.ly/4gPtcFL.
Сяо Гуйян, Реброва, О. Є. (2024) Структура підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики. Південноукраїнські мистецьки студії, 1(4), 50–55.
Тверезовська, Н., Філіппова, Л. (2009) Сутність та зміст поняття «педагогічні умови». Нова педагогічна думка, (3), 90–92.
Шмоніна, Т., Глухова, І. (2011) Сучасні підходи до розуміння поняття «педагогічні умови». Педагогічні науки, 1(59), 65–69. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/3752.