Pedagogical conditions for training future piano teachers to work with pupils-beginners on the basis of art innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.8

Keywords:

future piano teachers, applicants of higher music education, pupils-beginners, pedagogical conditions, methodological training

Abstract

The article reveals pedagogical conditions for the formation of future piano teachers’ readiness to work with pupils-beginners on the basis of art innovation. Clarification of the essence of pedagogical conditions in a holistic methodological system is presented; the application of a step-by-step methodology for the selection of pedagogical conditions in the context of systematicity and connection with the components of the students’ readiness to work with pupils-beginners is considered and substantiated. The aim is to substantiate pedagogical conditions for the formation of future piano teachers’ readiness to work with pupils-beginners on the basis of art innovation. The selection of pedagogical conditions was carried out on the basis of scientific approaches: axiologicalintentional, competence-innovative, artistic-communicative and creative-emergent. The presented pedagogical conditions correspond to the components of the investigated quality. The “Motivation for teaching activity” component is formed on the basis of the introduction of two pedagogical conditions – emphasis on cognition and reflection of psychological and pedagogical problems of teaching piano to pupils of different age categories; stimulating a valuable attitude to solving problem-based situations of piano training. These conditions were applied at the gnostic-reflective stage. The component “Orientation in traditional and innovative forms of art teaching” is actively formed thanks to the pedagogical condition – expansion of the theoretical and methodological base of the artistic-innovative competence of piano training. The condition is implemented at the technological-didactic stage. The component “Culture of art innovation in the artistic-communicative process of learning to play the piano” was influenced at the communicative-projective stage thanks to the introduction of a pedagogical condition – creation of an artistic-figurative and creative atmosphere of piano training. The component “Innovative-creative initiative in teaching activity” was formed at the innovative-organizational stage in the process of applying the pedagogical condition – flexible and systematic introduction of the integration of elements of various art and creative innovations.

References

Вей Сімін. (2016) Педагогічні умови формування темпо-ритмічних виконавських умінь майбутнього вчителя музики. Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць, 2(8), 162–170.

Дорошенко, Т. В., Радіч, А. В. (2018) Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокальної діяльності. Молодий вчений, 2.1(54.1), 124–127.

Княжева, І. А. (2014) Теоретико-методологічні засади розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін в умовах магістратури : дис. д-а пед. наук. ПНПУ імені К. Д. Ушинського.

Литвин, А., Мацейко, О. (2013) Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти, 4, 43–63. URL: сhttp://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_4_5.

Лозова В. І., Троцко Г. В. (2002) Теоретичні основи виховання і навчання : навчальний посібник. Харків, 2002.

Лю Сянь. (2019) Педагогічні умови методично-спрямованої самореалізації майбутніх учителів музичного мистецтва в системі фортепіанної підготовки : дис. д-ра філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.

Падалка, Г. М. (2008) Педагогіка мистецтва. Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України.

Реброва, Г. (2024) Проєктне навчання як тренд світового мистецько-освітнього простору. Південноукраїнські мистецькі студії, 1(4), 42–49.

Реброва, О., Линенко, А., Реброва, Г. (2022) Індивідуальне навчально-творче завдання у професійній підготовці здобувачів вищої освіти мистецьких та мистецько-педагогічних спеціальностей. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 3(117),273–288.

Сопівник, Р., Діра, Н. (2018) Аналіз поняття «педагогічні умови» в контексті виховання ціннісного ставлення до живої природи учнів середнього шкільного віку. Педагогічний часопис Волині, 4(11), 74–78. URL: https://bit.ly/4gPtcFL.

Сяо Гуйян, Реброва, О. Є. (2024) Структура підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики. Південноукраїнські мистецьки студії, 1(4), 50–55.

Тверезовська, Н., Філіппова, Л. (2009) Сутність та зміст поняття «педагогічні умови». Нова педагогічна думка, (3), 90–92.

Шмоніна, Т., Глухова, І. (2011) Сучасні підходи до розуміння поняття «педагогічні умови». Педагогічні науки, 1(59), 65–69. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/3752.

Published

2024-12-05

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY