Сутність і структура інтерпретаційної компетентності майбутніх викладачів вокалу
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.9Ключові слова:
майбутні викладачі вокалу, методологія, герменевтика, інтерпретація, компетентність, музичне мистецтво, компонентна структура, формувальний процесАнотація
У статті розглянуто проблему формування інтерпретаційної компетентності у майбутніх викладачів вокалу. Розглянуто сутність поняття «інтерпретація» та особливості її прояву в різних видах мистецької й музичної діяльності, зокрема у вокально-виконавській і вокально-педагогічній галузях. На засадах узагальнення таких наукових джерел визначено сутність понять «компетентність» та «інтерпретаційна компетентність», а також специфіку прояву останньої в галузі вокальної освіти. Обґрунтовано значення герменевтичного підходу як методологічного підґрунтя розроблення методики формування інтерпретаційної компетентності у майбутніх викладачів вокалу. Схарактеризовано цінність і незамінність діяльності виконавця, який виступає творчим ретранслятором художнього замислу композитора, здатного «розкодувати» нотний текст з урахуванням його жанрово-стильових, інтонаційно-виразових особливостей й унікальності творчого почерку його автора. Акцентовано, що формування виконавсько-інтерпретаційної компетентності має забезпечуватися знаннями в галузі музичного мистецтва, розвиненим художнім мисленням і смаком, а також володінням співака належними вокально-виконавськими навичками. Усвідомлення досвіду інтерпретаційно-виконавської діяльності становить підґрунтя мистецтва педагогічної інтерпретації вокальних творів, здатності фахівця натхненно й переконливо прищеплювати своїм вихованцям здатність до самостійної й творчої інтерпретації навчального репертуару та артистично переконливо доносити його художній сенс до слухачів. Зазначено, що інтерпретаційна компетентність потребує удосконалення у здобувачів особистісних – мобілізаційних, комунікативних, емоційно-вольових властивостей, готовності до самостійного пошуку інтерпретаційних інваріантів виконуваних творів. З урахуванням зазначеного представлено структуру інтерпретаційної компетентності викладача вокалу в єдності особистісно-мотиваційного, фахово-гностичного, аналітико-герменевтичного, фахово-артистичного й методико-практичного компонентів. Розглянуто функціонально визначену роль кожного структурного компонента у формуванні інтерпретаційної компетентності майбутніх викладачів вокалу.
Посилання
Антонюк, В. Г. (2007) Вокальна педагогіка (сольний спів) : підручник. Київ : Віпол.
Бех, І. (2012) Компетентнісний підхід як освітня стратегія. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Компетентнісний вимір особистісного зростання учнівської молоді: Теорія, практика, досвід» (10–11 квітня 2012 р.). Запоріжжя.
Білецька, М., Підварко, Т. (2018) Артистизм як необхідна складова музично-виконавської компетенції майбутнього вчителя музичного мистецтва.Молодь і ринок, 164, 17–22.
Го Яньжань (2023) Формування педагогічно-інтерпретаційної майстерності майбутніх викладачів вокалу : дис. докт. філ. Одеса.
Інтерпретація. (2008) Українська музична енциклопедія. Т. 2. / Г. Скрипник (ред.). Київ.
Кьон, Н. Г. (2023) Робоча програма навчальної дисципліни «Практикум виконавсько-методичної інтерпретації музичних творів» (за фахом «вокал»). Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського.
Ніколаї, Г., Тао Жуй. (2021) Методичні засади формування художньо-педагогічної майстерності викладача вокалу. Інноваційна педагогіка, 37, 126–130.
Ляшенко, О. Д. (2011) Художня інтерпретація творів мистецтв в теорії та практиці наукового аналізу. Неперервна музична освіта: Теорія і методика, 3, 58–63.
Москаленко, В. (2013) Лекції з музичної інтерпретації : навчальний посібник. Київ.
Олексюк, О. М. (2012) Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті. Матеріали Міжнародної науково-творчої конференції «Трансформація освіти і культури» (с. 99–103). Київ : НАКККіМ.
Ткачук, І. О. (2014) Сутність і структура феномену «інтерпретаційна компетентність студентів педагогічного коледжу. Педагогіка вищої та середньої школи, (41), 321–324.
Тянь Лінь (2021) Уміння інтерпретаційного опрацювання вокальних творів: основні фази та методи формування. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4(108), 438–446.
Черкасов, В. Ф. (2018) Формування інтерпретаційної компетентності майбутнього вчителя хореографії. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки», 170, 29–32.
Чжоу Лі (2016) Формування інтерпретаторської компетентності майбутніх співаків з КНР у процесі фахової підготовки у вищих педагогічних навчальних закладах України : дис. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.
Шикирінська, О. А. (2016) Використання художньо-педагогічної інтерпретації мистецьких творів у системі фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал, 3(57), 490–498.
Щолокова, О. П., Мозгальова, Н. Г., Барановська, І. Г. (2019) Інтерпретація музичних творів – методичний аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 3(128), 151–158.
Gadamer, H. G. (2008) Philosophical hermeneutics. California University Press. URL: https://bit.ly/3IsW1Ji.
Heidegger, M. (2001) Being and Time. / J. Macquarrie, & E. Robinson, (Trans.) Bodmin, Cornwall : MPG Books Ltd. URL: https://archive.org/details/SeinZeitBeingTimeIndex.
Schleiermacher, F. (1998) Hermeneutics and criticism and other writings. Cambridge University Press. URL: https://bit.ly/3Nkl4iE.