Essence and structure of interpretive competence of future vocal teachers
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.9Keywords:
future vocal teachers, methodology, hermeneutics, interpretation, competence, musical art, component structure, formative processAbstract
The article deals with the problem of forming the interpretive competence in future vocal teachers. The author considers the essence of the concept of “interpretation” and the peculiarities of its manifestation in various types of artistic and musical activity; as well as reveals the specificity of its manifestation in the field of vocal performance and vocal pedagogical activity. On the basis of generalising the data from scientific sources, the essence of the concepts of “competence” and “interpretive competence”, as well as the specifics of the latter in the field of vocal education, are defined. The significance of the hermeneutic approach as a methodological basis in the development of methods of forming the interpretive competence in future vocal teachers is substantiated. The author characterizes the value and irreplaceability of the activity of a performer, who acts as a creative repeater of the composer’s artistic intention, capable of “decoding” the musical text, taking into account its genre-stylistic, intonation-expressive features and the uniqueness of the creative handwriting of the composition’s author. It is emphasized that the formation of the performing and interpretive competence should be ensured by knowledge in the field of musical art, developed artistic thinking and taste, as well as the singer’s possession of appropriate vocal and performance skills. The student’s awareness of the experience of interpretive and performing activity is the basis for the acquisition of mastery in the process of pedagogical interpretation of vocal works, in particular, the ability to inspire and convincingly instill in their students the ability to independently and creatively interpret the educational repertoire and artistically and convincingly convey its artistic meaning to listeners. It is claimed that the interpretive competence requires the improvement of personality oriented and mobilizing, communicative, emotional and volitional properties, readiness to independently search for interpretive invariants of performed works. Taking into account the above-stated, the structure of the vocal teacher’s interpretive competence is presented in the unity of personal-motivational, professional-gnostic, analytical-hermeneutic, professional-artistic and methodical-practical components. The functionally determined role of each structural component in the formation of the interpretative competence of future vocal teachers as a holistic phenomenon is considered.
References
Антонюк, В. Г. (2007) Вокальна педагогіка (сольний спів) : підручник. Київ : Віпол.
Бех, І. (2012) Компетентнісний підхід як освітня стратегія. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Компетентнісний вимір особистісного зростання учнівської молоді: Теорія, практика, досвід» (10–11 квітня 2012 р.). Запоріжжя.
Білецька, М., Підварко, Т. (2018) Артистизм як необхідна складова музично-виконавської компетенції майбутнього вчителя музичного мистецтва.Молодь і ринок, 164, 17–22.
Го Яньжань (2023) Формування педагогічно-інтерпретаційної майстерності майбутніх викладачів вокалу : дис. докт. філ. Одеса.
Інтерпретація. (2008) Українська музична енциклопедія. Т. 2. / Г. Скрипник (ред.). Київ.
Кьон, Н. Г. (2023) Робоча програма навчальної дисципліни «Практикум виконавсько-методичної інтерпретації музичних творів» (за фахом «вокал»). Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського.
Ніколаї, Г., Тао Жуй. (2021) Методичні засади формування художньо-педагогічної майстерності викладача вокалу. Інноваційна педагогіка, 37, 126–130.
Ляшенко, О. Д. (2011) Художня інтерпретація творів мистецтв в теорії та практиці наукового аналізу. Неперервна музична освіта: Теорія і методика, 3, 58–63.
Москаленко, В. (2013) Лекції з музичної інтерпретації : навчальний посібник. Київ.
Олексюк, О. М. (2012) Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті. Матеріали Міжнародної науково-творчої конференції «Трансформація освіти і культури» (с. 99–103). Київ : НАКККіМ.
Ткачук, І. О. (2014) Сутність і структура феномену «інтерпретаційна компетентність студентів педагогічного коледжу. Педагогіка вищої та середньої школи, (41), 321–324.
Тянь Лінь (2021) Уміння інтерпретаційного опрацювання вокальних творів: основні фази та методи формування. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4(108), 438–446.
Черкасов, В. Ф. (2018) Формування інтерпретаційної компетентності майбутнього вчителя хореографії. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки», 170, 29–32.
Чжоу Лі (2016) Формування інтерпретаторської компетентності майбутніх співаків з КНР у процесі фахової підготовки у вищих педагогічних навчальних закладах України : дис. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.
Шикирінська, О. А. (2016) Використання художньо-педагогічної інтерпретації мистецьких творів у системі фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал, 3(57), 490–498.
Щолокова, О. П., Мозгальова, Н. Г., Барановська, І. Г. (2019) Інтерпретація музичних творів – методичний аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 3(128), 151–158.
Gadamer, H. G. (2008) Philosophical hermeneutics. California University Press. URL: https://bit.ly/3IsW1Ji.
Heidegger, M. (2001) Being and Time. / J. Macquarrie, & E. Robinson, (Trans.) Bodmin, Cornwall : MPG Books Ltd. URL: https://archive.org/details/SeinZeitBeingTimeIndex.
Schleiermacher, F. (1998) Hermeneutics and criticism and other writings. Cambridge University Press. URL: https://bit.ly/3Nkl4iE.