Готовність майбутнього вчителя музичного мистецтва до використання модерністської музики в освітньому процесі

Автор(и)

  • Хуан Ятін ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.11

Ключові слова:

готовність, учитель мистецтва, освітній процес, модернізм, модерністська музика, знання, розуміння мистецтва, інтерпретація музики, педагогічна мотивація, інтерес, цінність

Анотація

Спираючись на концепції загальної педагогіки та педагогічної психології, які відображають феномен готовності педагога до професійної діяльності, на уявлення естетики та мистецтвознавства про модернізм у музичному мистецтві, на науковий метод концептуального моделювання, автор досліджує можливості формування готовності вчителя музичного мистецтва до використання модерністської музики в навчальному процесі. Ця готовність розуміється як потенційна здатність виконувати поставлене педагогічне завдання й моделюється як комплекс теоретичних уявлень, емпіричних знань, інтерпретаційних умінь і мотивів педагогічної діяльності. Структурними компонентами моделі цієї готовності є: 1) системне та цілісне розуміння модернізму в мистецтві; 2) здатність розуміти твори модерністського музичного мистецтва; 3) здатність до словесної та музично-звукової інтерпретації модерністських музичних творів; 4) інтерес до модерністської музики та мотивація використання творів цього напряму мистецтва в освітній практиці. Розроблена модель дає теоретичне підґрунтя для подальшого дослідження теми, зокрема для встановлення педагогічних підходів, принципів, методів та умов ознайомлення майбутніх учителів музичного мистецтва з феноменом модерністського мистецтва, впровадження модерністської музики в навчальний процес. Особливо перспективними в цьому плані є культурологічний, герменевтичний і поліхудожній педагогічні підходи; принципи розвивального навчання, єдності художньо-технічної діяльності, цілісності та різноманітності видів дій; інтерактивні методи та форми роботи, що активізують творче мислення тощо. Викладена в роботі теоретична модель готовності дає змогу визначити критерії та показники експериментальної оцінки рівня готовності. Так, наприклад, зазначені компоненти готовності можна оцінювати за гносеологічним (рівень мистецтвознавчих і культурологічних знань), поетичним (рівень володіння мовою та риторикою модерністської музики), перфомативним (рівень уміння виконувати і словесно пояснити художньо-образне значення творів) і аксіологічним критеріями. Цей аспект дослідження потребує подальшої розробки в напрямі підготовки формувального педагогічного експерименту.

Посилання

Любчич, Р. І. (2021). Характеристика поняттєво-термінологічного апарату проблеми формування фізичної готовності майбутніх офіцерів НГУ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 77. Т. 2. С. 78–83.

Педагогічний словник (2001). За ред. М. Д. Ярмаченка. Київ : Пед.думка.

Пінська, О. Л. (2018). Формування готовності майбутнього вчителя до творчої педагогічної діяльності. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. № 2 (16). С. 260–265.

Чапюк, Ю. (2015). Готовність до педагогічної діяльності як наукова проблема. Педагогічний часопис Волині. № 1. С. 26–30.

Шип, С. (2004). Про семіотичні підстави музично-педагогічної герменевтики. Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового центру АПН України. Одеса, № 4–5. С. 210–213.

Шип, С., Хуан, Ятін (2024). Cучасна музика в аспекті інтересів музичної освіти. Південноукраїнські мистецькі студії. Вип. 1 (4). Видавничий дім «Гельветика». С. 57–65.

Юй, Хао (2019). Роздуми щодо можливостей постмодерністської музичної освіти в Китаї. Північна музика, № 39 (05). С. 121–122; 于浩.关于后现代音乐教育在我国适用性的思考[J].北方音乐,2019, 39(05): 121–122.

У Хань (2018). Дослідження ідеологічних тенденцій та проявів постмодерністської музичної освіти. Мистецтвознавство, № 4. С. 87–89. 吴涵.后现代音乐教育的思潮与现象的研究[J].艺术评鉴,2018, (04):87–89+164.

Чжан, Чженін (2023). Сучасна китайська шкільна музична освіта з точки зору постмодерну. Театр, 2023, № 14. С. 181–183; 张哲宁.后现代视角下的当代中国学校音乐教育[J].戏剧之家,2023, (14): 181–183.

Лян, Хуэй (2022). Дослідження питань музичної освіти в умовах постмодернізму. Сучасна музимка, 2022, № 12, С. 71–73. 梁慧.后现代主义启示下音乐教育相关问题研究[J].当代音乐,2022, (12): 71–73.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-05

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ