The Readiness of the Musical Art Teacher to use Modernist Music in the Educational Process

Authors

  • Huang Yating The State Institution “South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky”

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.11

Keywords:

readiness, art teacher, educational process, modernism, modernist music, knowledge, understanding of art, interpretation of music, pedagogical motivation, interest, value

Abstract

Based on the concepts of general pedagogy and pedagogical psychology, which reflect the phenomenon of the teacher’s readiness for professional activity, on the ideas of aesthetics and art-criticism about modernism in musical art, on the scientific method of conceptual modeling, author examines the possibilities of forming the readiness of music teachers to use modernist music in the educational process. This readiness is understood as a potential ability to execute a given pedagogical task and is modeled as a complex of theoretical concepts, empirical knowledge, interpretative skills and motives for pedagogical activity. The structural components of the model of this readiness are: 1) a systemic and holistic understanding of modernism in art; 2) the ability to understand works of modernist musical art; 3) the ability to verbally and music-sound interpretation of modernist music works; 4) interest in modernist music and motivation to use works of this art tendency in educational practice. The developed model provides theoretical grounds for further research of the topic, in particular, for establishing pedagogical approaches, principles, methods and conditions for familiarizing future teachers of musical art with the phenomenon of modernist art, introducing modernist music into the educational process. Particularly promising in this regard are the cultural, hermeneutic and polyartistic pedagogical approaches; principles of developmental learning, unity of artistic and technical activity, integrity and diversity of types of actions; interactive methods and forms of work that activate creative thinking, etc. The theoretical model of readiness presented in the work allows us to determine the criteria and indicators for experimental assessment of the level of readiness. Thus, for example, the specified components of readiness can be assessed by epistemological (the level of art history and cultural knowledge), poetic (the level of proficiency in the language and rhetoric of modernist music), performative (the level of ability to perform and verbally explain the artistic and figurative meaning of works) and axiological criteria. This aspect of the research requires further development in the direction of preparing a formative pedagogical experiment.

References

Любчич, Р. І. (2021). Характеристика поняттєво-термінологічного апарату проблеми формування фізичної готовності майбутніх офіцерів НГУ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 77. Т. 2. С. 78–83.

Педагогічний словник (2001). За ред. М. Д. Ярмаченка. Київ : Пед.думка.

Пінська, О. Л. (2018). Формування готовності майбутнього вчителя до творчої педагогічної діяльності. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. № 2 (16). С. 260–265.

Чапюк, Ю. (2015). Готовність до педагогічної діяльності як наукова проблема. Педагогічний часопис Волині. № 1. С. 26–30.

Шип, С. (2004). Про семіотичні підстави музично-педагогічної герменевтики. Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового центру АПН України. Одеса, № 4–5. С. 210–213.

Шип, С., Хуан, Ятін (2024). Cучасна музика в аспекті інтересів музичної освіти. Південноукраїнські мистецькі студії. Вип. 1 (4). Видавничий дім «Гельветика». С. 57–65.

Юй, Хао (2019). Роздуми щодо можливостей постмодерністської музичної освіти в Китаї. Північна музика, № 39 (05). С. 121–122; 于浩.关于后现代音乐教育在我国适用性的思考[J].北方音乐,2019, 39(05): 121–122.

У Хань (2018). Дослідження ідеологічних тенденцій та проявів постмодерністської музичної освіти. Мистецтвознавство, № 4. С. 87–89. 吴涵.后现代音乐教育的思潮与现象的研究[J].艺术评鉴,2018, (04):87–89+164.

Чжан, Чженін (2023). Сучасна китайська шкільна музична освіта з точки зору постмодерну. Театр, 2023, № 14. С. 181–183; 张哲宁.后现代视角下的当代中国学校音乐教育[J].戏剧之家,2023, (14): 181–183.

Лян, Хуэй (2022). Дослідження питань музичної освіти в умовах постмодернізму. Сучасна музимка, 2022, № 12, С. 71–73. 梁慧.后现代主义启示下音乐教育相关问题研究[J].当代音乐,2022, (12): 71–73.

Published

2024-12-05

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY