Сутність поняття «вокальна культура» та художньо-педагогічний потенціал європейського вокального мистецтва у її формуванні в здобувачів освітнього рівня «бакалавр»
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.12Ключові слова:
музичне мистецтво, вокальна культура, європейське вокальне мистецтво, художній стиль, вокальна школа бельканто, інноваційні мовленнєві й вокально-технічні тенденції, сучасний репертуарАнотація
У статті порушено проблему формування вокальної культури майбутніх учителів музичного мистецтва на засадах опанування здобутків європейського вокального мистецтва. Розглянуто визначення сутності поняття «вокальна культура» в працях українських науковців. Виокремлено головні ознаки цього феномену, які полягають у глибокій ерудованості в галузі музичного мистецтва, володінні досконалими вокально-виконавськими навичками й уміннями, сформованості особистісних властивостей співака, що становлять підґрунтя переконливого та стилістично-достовірного втілення художно-образного сенсу вокальних творів. Приділено увагу розвідкам китайських науковців, які наголошували на значущості педагогічного аспекту вокальної культури майбутнього вчителя музики. Розглянуто головні етапи становлення вокального європейського мистецтва та стильові особливості їх прояву у виконанні творів різних художньо-творчих напрямів. Підкреслено, що в набутті виконавсько-технічної досконалості співака провідну роль відіграє оволодіння базовими фонаційними навичками, які формувалися в надрах італійської вокальної школи bel canto. Схарактеризовано особливості екстраполяції означеного виконавського стилю в оперне мистецтво Франції та Німеччини; представлено їх характерні ознаки, що сформувалися під впливом сталих мистецьких і музично-виконавських традицій, а також унаслідок впливу мовленнєво-фонетичних особливостей французької та німецької мов на характер вокального звукоутворення й інтонування. Підкреслено, що особливу складність для здобувачів становить оволодіння вокальною культурою виконання творів віддалених епох, що передбачає глибоке занурення у їх естетико-філософське підґрунтя, загальнокультурну й художньо-психологічну атмосферу, у якій відбувалася творча діяльність авторів вокальних феноменів. Відзначено також складність опанування вокальної творчості сучасних композиторів, які застосовують нетрадиційні засоби організації музичної мови й розширений комплекс інноваційних вокально-технічних прийомів. Акцентовано увагу на важливості дослідження цього питання й розроблення методики підготовки співаків до опанування сучасного репертуару як важливого аспекту формування вокальної культури учителів музичного мистецтва.
Посилання
Антонюк, В. Г. (2007). Вокальна педагогіка (сольний спів) : підручник для вузів. Київ : Віпол.
Ву, Гуолінг (2006). Китайська виконавська інтонація в європейській вокальній музиці ХІХ–ХХ століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса.
Лю, Тін (2022). Естетичні засади інтерпретації старовинних арій у концертному репертуарі вокаліста: AIR de COuR. Аспекти історичного музикознавства : зб. наук. ст. Вип. XXVІІ. Харків. нац. ун-т мистецтв імені І.П. Котляревського. Харків, ХНУМ. С. 73–96.
Овчаренко, Н. А. (2004). Формування вокальної культури в контексті професійної підготовки майбутнього вчителя музики. Педагогіка вищої та середньої школи. Випуск 7. Кривий Ріг : КДПУ. С. 70–77.
Пан, На (2013). Методика роботи над виконавською інтерпретацією музичних творів у процесі вокальної підготовки педагогів-музикантів України та Китаю : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ.
Петрикова, О. (2021). Методика формування вокальної культури майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, Вип. 76. Т. 2. С. 184–188.
Ткаченко, Т. (2016). Формування вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів : монографія. Харків. С. 307.
У, Сюань (2018). Сутність та структура вокальної культури магістрів музичного мистецтва в наукових дослідженнях педагогічного спрямування. Наукові записки Серія: Педагогічні науки. Випуск 170. C. 249–253.
Чжу, Цзюньцяо (2016). Формування вокальної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі професійної підготовки : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ.
Шевченко, Н. С. (2020). Елементи розширених вокальних технік у сучасному виконавстві. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. Вип. 37. Київ : Ідея принт. С. 124–128.
Янь, Інши (2023). Компонента структура вокально-виконавської компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий часопис Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. С. 158–168.
Mann, Thomas (1996). The Magic Mountain New Edition Everyman & Library. 904.
Krones, Hartmut (2016). Rhetorik und Musik. Ein internationales Jahrbuch, Band 35, Berlin/Boston: Verlag Walter de Gruyter.
Schweitzer, Albert (1908). J. S. Bach. Leipzig: Breitkopf & Härtel.
Yu, Henqyuan, Koehn, Natalya (2021). Internationalisation for mobility and home (IfMH) as a conceptual basis for reforming music education of chinese students in ukrainian pedagogical universities. Ad alta journal of interdisc iplinary research. Volume 11. Issue 2. Р. 127–131.