The essence of the concept of “vocal culture” and the artistic and pedagogical potential of the European vocal art in its formation of bachelor’s educational level students
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.12Keywords:
musical art, vocal culture, European vocal art, artistic style, bel canto vocal school, innovative speech and vocal-technical trends; modern repertoireAbstract
The article raises the problem of forming the vocal culture of future music teachers on the basis of mastering the achievements of European vocal art. The definition of the essence of the concept “vocal culture” in the works of Ukrainian scientists is considered. The main features of this phenomenon are singled out; they consist in deep erudition in the field of musical art, the possession of perfect vocal and performing skills and abilities, the formation of the personal qualities of the singer, which form the basis of a convincing and stylistically reliable embodiment of the artistic and figurative meaning of vocal works. Attention was paid to the research of Chinese scientists who emphasized the importance of the pedagogical aspect of the vocal culture of the future music teacher. The authors study the main stages of the formation of vocal European art and the stylistic features of their manifestation in the performance of works of various artistic and creative directions. It is emphasized that mastering the basic phonation skills, which were formed within the Italian vocal school of bel canto, plays a leading role in the singer’s acquisition of performance and technical perfection. The peculiarities of the extrapolation of the specified performing style into the operatic art of France and Germany are characterized; their characteristic features are presented, which were formed under the influence of stable artistic and musical-performance traditions, as well as due to the influence of the speech-phonetic features of the French and German languages on the character of vocal sound production and intonation. It is emphasized that mastering the vocal culture of performing works of distant eras is a particular difficulty for the students, which involves a deep immersion in their aesthetic and philosophical background, general cultural, artistic and psychological atmosphere in which the creative activity of the authors of vocal phenomena took place. The complexity of mastering the vocal work of modern composers, who use non-traditional means of organizing musical language and an expanded complex of innovative vocal and technical techniques, is also noted. Emphasis is placed on the importance of researching this issue and developing methods of training singers to master the modern repertoire as an important aspect of forming the vocal culture of music teachers.
References
Антонюк, В. Г. (2007). Вокальна педагогіка (сольний спів) : підручник для вузів. Київ : Віпол.
Ву, Гуолінг (2006). Китайська виконавська інтонація в європейській вокальній музиці ХІХ–ХХ століть : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса.
Лю, Тін (2022). Естетичні засади інтерпретації старовинних арій у концертному репертуарі вокаліста: AIR de COuR. Аспекти історичного музикознавства : зб. наук. ст. Вип. XXVІІ. Харків. нац. ун-т мистецтв імені І.П. Котляревського. Харків, ХНУМ. С. 73–96.
Овчаренко, Н. А. (2004). Формування вокальної культури в контексті професійної підготовки майбутнього вчителя музики. Педагогіка вищої та середньої школи. Випуск 7. Кривий Ріг : КДПУ. С. 70–77.
Пан, На (2013). Методика роботи над виконавською інтерпретацією музичних творів у процесі вокальної підготовки педагогів-музикантів України та Китаю : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ.
Петрикова, О. (2021). Методика формування вокальної культури майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, Вип. 76. Т. 2. С. 184–188.
Ткаченко, Т. (2016). Формування вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів : монографія. Харків. С. 307.
У, Сюань (2018). Сутність та структура вокальної культури магістрів музичного мистецтва в наукових дослідженнях педагогічного спрямування. Наукові записки Серія: Педагогічні науки. Випуск 170. C. 249–253.
Чжу, Цзюньцяо (2016). Формування вокальної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі професійної підготовки : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ.
Шевченко, Н. С. (2020). Елементи розширених вокальних технік у сучасному виконавстві. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. Вип. 37. Київ : Ідея принт. С. 124–128.
Янь, Інши (2023). Компонента структура вокально-виконавської компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий часопис Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. С. 158–168.
Mann, Thomas (1996). The Magic Mountain New Edition Everyman & Library. 904.
Krones, Hartmut (2016). Rhetorik und Musik. Ein internationales Jahrbuch, Band 35, Berlin/Boston: Verlag Walter de Gruyter.
Schweitzer, Albert (1908). J. S. Bach. Leipzig: Breitkopf & Härtel.
Yu, Henqyuan, Koehn, Natalya (2021). Internationalisation for mobility and home (IfMH) as a conceptual basis for reforming music education of chinese students in ukrainian pedagogical universities. Ad alta journal of interdisc iplinary research. Volume 11. Issue 2. Р. 127–131.