Music of Lyudkevych in arrangements for piano four hands and two pianos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.28

Keywords:

Lyudkevych, arrangements, piano duet, piano ensemble, works for piano four hands, autographs, sheet music, repertoire, Ukrainian music

Abstract

The creative legacy of Stanislav Lyudkevych occupies a pivotal position in the annals of Ukrainian music history. Alongside his grand symphonic and choral compositions, the composer also delved into chamber genres, with piano music being particularly prominent. A distinctive segment of his oeuvre comprises works crafted for piano ensembles. In addition to original compositions for piano duets, there exist authorial arrangements of his own works for piano four hands and for two pianos At various times, other artists have also engaged with Lyudkevych’s works for the purpose of creating arrangements. For piano four hands, we encounter arrangements by Mykhailo Shved and Natalia Yuzyk, and for two pianos by Isidor Vymer and Nikodym Plaksyuk. The purpose of the article is to describe the existing translations of S. Liudkiewicz’s works for piano ensembles and to identify the reasons for their appearance. The source base is the autographs of the composer’s works, music editions of the author’s translations, as well as translations by other artists for four hands or two pianos. The research methodology is based on the use of the following methods: analytical and systematisation for processing scientific sources and music literature within the scope of the study; source studies, which allowed to attract archival materials (autographs, first editions, concert programmes, etc.; textual) and establish the exact text of manuscript music materials; empirical methods for observing performances of leading piano duets, self-observation, comparison and generalisation of the results obtained. This article examines the arrangements of S. Lyudkevych’s works for piano four hands and for two pianos, drawing on preserved autographs, lifetime editions, and the contributions of other artists. It traces the motivations behind the emergence of authorial four-hand arrangements and elucidates the objectives of other composers and educators in creating these arrangements of Lyudkevych’s works. The article outlines directions for further scholarly inquiry into the chosen topic: the search for lost pages of the composer’s legacy, the restoration of rediscovered works (Capriccio), the classification of existing arrangements by their technical complexity, and the undertaking of analogous studies on the works of other Ukrainian artists.

References

Брилинська-Блажкевич, Г. (1999). Фортепіанна музика Станіслава Людкевича. Львів, 125 с.

Витвицький, В. (2014). Станіслав Людкевич зблизька. З.Штундер (упор.) Станіслав Людкевич у спогадах сучасників. 2-ге вид. Жовква: Місіонер, 123–141.

Зубко, Н. (2023). Проблеми виконання творів Станіслава Людкевича для фортепіанного дуету. Українська музика : науковий часопис. Львів. 3/4 (46/47), 15–22.

Людкевич, С. (1906). Вічний революцйонер : хор мужеский з орхестрою : фортепяновий витяг на 4 руки. Львів : наклад тов. «Бандурист». 20 с.

Людкевич, С. Вічний революціонер : хор муж. з орхестрою (фортепяновий витяг на 4 руки). Турула Є. (упор.) Музика до слів Івана Франка [Ноти] : хори; [сл.] І. Я. Франка. Київ ; Ляйпціґ: Українська Накладня ; Коломия : Галицька Накладня; Winnipeg Man: Ukrainian Publishing, [1918–1923]. С. 20–35.

Майчик, Н., Майчик, О. (упор.) (2023). Твори у перекладі для двох фортепіано. (Ч. І). Львів. 59 с.

Програма урочистого концерту, присвяченого 100-річчю з дня народження С. П. Людкевича, учнів та викладачів музичної школи-інтернату ім. С. Крушельницької. 26 січня 1979. 2 с.

Чекас Л. (упор.) (1999). Фортепіанні ансамблі львівських композиторів : хрестоматія. (Ч. І) Львів. С. 4–13.

Штундер, З. (2005). Станіслав Людкевич. Життя і творчість. Т. І (1879–1939). Львів : Бінар2000. 635 с.

Юзюк, Н. (упор.) (2019). Людкевич С. Вибрані твори. Ансамблі для фортепіано. Львів: НМЦО. 112 с.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA