Working on a piece of art in the educational process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.5

Keywords:

fine arts, composition, shaping, image object, concept, graphic mastery, structure, still life, art pedagogy, artistic sensibility development, tonal solution

Abstract

The research is dedicated to the development of ways to improve the professional training of students in the Faculty of Art and Graphics during their work on artistic pieces in the educational process. Based on the theoretical analysis of scientific sources, it has been determined that the successful addressing this topic consists in a combination of theoretical analysis with practical experience of teaching fine arts in higher educational institutions, aimed at training future art educators. The article examines new approaches to the formation of professional competence in future art educators. The scientific publication also proposes new pedagogical approaches to the formation of professional competence of future art educators, which contributes to the effective integrated development of creative and professional skills. It has been found that direct discussion with students about the results of the completed work to ascertain its success is very fruitful. This promotes students’ awareness of the acquirers of the importance and necessity of sequential work execution, the importance of mandatory preliminary analysis of the image object, its shape, proportions, identification of characteristic features, properties, harmonious combination of all elements, structural composition, etc. Such an approach creates favourable conditions for preparing students for independent creative activity, which is actually the ultimate goal of education. The theoretical significance of the research lies in clarifying the concept of “imaginative thinking” in relation to the creation of artistic imagery during the learning process for students in Art and Graphic faculties. The practical significance of the research lies in the fact that the results obtained in it can be used in teaching practice, to improve curricula and programs, in preparing methodological guides for students of Art and Graphic faculties. After all, the future teacher of fine arts is called upon to foster interest in artistic heritage and develop students’ creative abilities. And this is only possible if he or she possesses professional knowledge and engages in active artistic creation. Also, one of the most important issues of training students of Art and Graphic faculties is the study, understanding, and appreciation of the values of artistic culture.

References

Головатий, С. С. (2006) Елементи творчості в академічному рисунку. Педагогіка вищої та середньої школи: Мистецько-педагогічна освіта (теорія, методи, технології), 16(1), 112–121.

Кириченко, І. В. (2015) Методична система формування творчих умінь майбутніх педагогів-художників із основ образотворчої грамоти. Освітній простір України, 5, 54–62.

Коваленко, Є. І., Бєлкіна, Н. І. (2006) Історія зарубіжної педагогіки. Хрестоматія : навчальний посібник. Київ : Центр навч. літератури.

Коновець, С. В. (2009) Творчий розвиток учителя образотворчого мистецтва : монографія. Рівне : Волинські обереги.

Котляр, В. П. (2006) Основи образотворчого мистецтва. Київ : Кондор.

Кучер, С. Л. (2017) Спеціальний малюнок та основи композиції : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг : КДПУ.

Падалка, Г. М. (2008) Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України.

Пастир, І. В. (2013) Основи композиції образотворчого мистецтва : навчально-методичний посібник для студ. гуманітарних худ.-графічних ф-тів. Одеса.

Пічкур, М. О. (2015) Удосконалення змісту та методики викладання композиції в системі професійної підготовки вчителя образотворчого мистецтва. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць, 12(2), 72–79.

Пічкур, М. О. (ред.). (2017) Професійна підготовка майбутнього вчителя образотворчого мистецтва: теоретичний аспект : колективна монографія. Харків : ТОВ «Пром-Арт».

Сухорукова, Г. В., Дронова, О. О. (2010) Образотворче мистецтво з методикою викладання в ВНЗ : підручник. Київ : Вид. Дім «Слово».

Тарасенко, О. Г. (2018) Особливості вивчення станкового живопису з майбутніми вчителями образотворчого мистецтва. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць, 18, 87–93.

Published

2024-12-05

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY