‘24 Pieces for Piano’ by Mykola Silvansky: Methodological and Performing Principles, Individual and Creative Transformation of the Genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.14

Keywords:

piano education, texture, tempo, images, musical skills

Abstract

The article is devoted to studying the peculiarities of musical works by M. Silvansky, which were written for children and aimed at their aesthetic and musical development. The article aims to analyse the performance, genre-stylistic, and conceptual aspects of the piano cycle ‘24 Pieces for Piano’ by M. Silvansky. The study’s objectives are to examine the common features of the works of the cycle ‘24 Pieces for Piano’, to describe their imagery and musical characteristics, and to explain the peculiarities of their use in the educational process. The methods of musictextual, genre and hermeneutical analysis were used to achieve the scientific goal. The article proves that the piano cycle ‘24 Pieces for Piano’ by M. Silvansky is one of the iconic works written for older children. The author analyses the classical-romantic features of the plays that constitute their style. The genre content representing the imaginative world of childhood is also studied. It is proved that the cycle covers all tonalities, while folk motifs are used in the works. It is found that an important characteristic of the cycle is its child-centredness. The tempo and technique of performing M. Silvansky’s plays by young musicians are analysed. The article indicates that M. Silvansky paid special attention to creating material aimed at developing the musical abilities of music education students and forming their aesthetic perception and artistic taste. It is noted that the cycle was created considering children’s age capabilities, making it one of the most popular materials in piano pedagogy. It is revealed that the composition considers the specifics of children’s performance, and the pieces contribute to the development of students’ musical thinking. Particular attention is paid to the study of the difficulties that students of music education may face when playing the piano.

References

Даюк, Ж., & Мосійчук, А. (2019). Дитяча фортепіанна музика на теренах України. Нова педагогічна думка, 4(100), 170–173. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2019-100-4-170-173

Alimi Selmani, T. (2024). The influence of music on the development of a child: Perspectives on the influence of music on child development. EIKI Journal of Effective Teaching Methods, 2(1). https://doi.org/10.59652/jetm.v2i1.162

Остапчук, М. М. (2023). Фортепіанні етюди українських композиторів: навчально-методичний посібник для здобувачів вищих мистецьких навчальних закладів освіти для спеціальності 025 Музичне мистецтво. Рівне: РДГУ. URL: https://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/12501/1/Остапчук%20М._Посібник%20Фортепіанні%20етюди.pdf

Фрайт, О. В. (2023). Інтермедіальний ракурс фортепіанного мистецтва як інноваційна освітня технологія (на прикладах творчості українських композиторів): навчально-методичний посібник. Дрогобич: ДДПУ ім. І. Франка. URL: https://ir.dspu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2848/1/1Фрайт.pdf

Zubai, Yu. M. (2023). Mykola Silvanskyi as a pianist: The way of formation, milestones of concert and performing activity. Global Prosperity, 3(3), 29–38. https://doi.org/10.5281/zenodo.10254337

Бінь, Л. (2019). Фортепіанна музика для дітей як засіб формування музично-естетичної компетентності підлітків. Молодь і ринок, 1(175), 154–159. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.179483

Novosiadla, I. (2023). Psychophysiological factors of effective development of piano technique of future music teachers. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series «Pedagogy and Psychology, 9(1), 47–58. https://doi.org/10.52534/msu-pp1.2023.47

Зубай, Ю. (2022a). Культуролого-педагогічна діяльність Миколи Сільванського у Київській консерваторії як унікальний аспект творчої біографії митця. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 2(55), 36–49. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266546

Зубай, Ю. М. (2022b). Внесок Ісаака Берковича та Миколи Сільванського в розвиток української музичної педагогіки. Питання культурології, 40, 33–43. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269353

Зубай, Ю. М. (2024). Проєкт творчого універсалізму в діяльності педагогів-піаністів Київської консерваторії другої половини ХХ століття (дисертація доктора філософії). Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/disertatsiya-zubai-21-1.pdf

Зубай, Ю. М. (2022c). Феномен піаніста-композитора в українській музичній культурі. Культура України, 76, 111–119. https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.12

Шквирко, М., & Величко, О. Б. (2022). Музичні образи із збірки «24 п’єси для фортепіано» М. Сільванського. У Музична педагогіка у ХХІ столітті: традиції та інноваційний розвиток: збірник тез Всеукр. наук.-практ. конф. (с. 93–95). Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка. URL: https://kultart.lnu.ua/wp-content/uploads/2022/12/Elektronnyy_zbirnyk_tez_Vseukrainskoi_konferentsii_2022.pdf

Чайковська, Л. (2019). Твори М. Сільванського у формуванні піаністичних навиків у класі загального фортепіано. У Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури: збірник матеріалів ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (с. 91–94). Дрогобич: Дрогобицький музичний коледж імені Василя Барвінського. URL: https://ddmu.org.ua/sites/ddmu.org.ua/files/inline_files/aef26994a872f72d18a8e545f3f0fa40.pdf

Еньхуй, Л. (2023). Методика формування музично-слухових уявлень учнів на початковому етапі фортепіанного навчання (дисертація доктора філософії). Київ: Український державний університет імені Михайла Драгоманова. URL: https://udu.edu.ua/images/data_file/viddil_aspirant/Doctor_filosofii/Li_En_Hui/Li_En_Hui__dis.pdf

Куришев, Є. В. (2023). Розвиток жанру фортепіанного ансамблю в культурно-історичному дискурсі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2, 187–192. https://doi.org/10.31866/2410-5325.076.12

Published

2025-02-27

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA