«24 п’єси для фортепіано» Миколи Сільванського: методико-виконавські засади, індивідуально-творче перетворення жанру

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.14

Ключові слова:

фортепіанна освіта, фактура, темп, образність, музичні навички

Анотація

Статтю присвячено вивченню особливостей музичних творів М. Сільванського, написаних для дітей і спрямованих на їхній естетичний та музичний розвиток. Мета статті – проаналізувати виконавські, жанрово-стильові, концепційні аспекти фортепіанного циклу «24 п’єси для фортепіано» М. Сільванського. Завдання дослідження стосуються вивчення спільних рис творів циклу «24 п’єси для фортепіано», опису їх образності та музичних характеристик, а також пояснення особливостей використання в освітньому процесі. Для досягнення наукової мети використано методи музично-текстуального, жанрового та герменевтичного аналізу. У статті доведено, що фортепіанний цикл «24 п’єси для фортепіано» М. Сільванського є одним зі знакових творів, написаних для дітей старшого віку. Проаналізовано класико-романтичні риси п’єс, що становлять їх стилістику. Також вивчено жанровий зміст, який репрезентує образний світ дитинства. Доведено, що цикл охоплює всі тональності, водночас у творах використано народні мотиви. З’ясовано, що важливою характеристикою циклу є його дитиноцентричність. Проаналізовано темп та техніку виконання п’єс М. Сільванського юними музикантами. У статті вказано, що М. Сільванський приділяв особливу увагу створенню матеріалу, спрямованого на розвиток музикальних здібностей здобувачів музичної освіти й формування їхнього естетичного сприйняття та художнього смаку. Зазначено, що цикл створено з урахуванням вікових можливостей дітей, що робить його одним із найпопулярніших матеріалів у фортепіанній педагогіці. Розкрито, що в композиції враховано специфіку дитячого виконавства, а твори сприяють розвитку музичного мислення учнів. Особливу увагу приділено вивченню труднощів, які можуть постати перед здобувачами музичної освіти під час гри на фортепіано.

Посилання

Даюк, Ж., & Мосійчук, А. (2019). Дитяча фортепіанна музика на теренах України. Нова педагогічна думка, 4(100), 170–173. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2019-100-4-170-173

Alimi Selmani, T. (2024). The influence of music on the development of a child: Perspectives on the influence of music on child development. EIKI Journal of Effective Teaching Methods, 2(1). https://doi.org/10.59652/jetm.v2i1.162

Остапчук, М. М. (2023). Фортепіанні етюди українських композиторів: навчально-методичний посібник для здобувачів вищих мистецьких навчальних закладів освіти для спеціальності 025 Музичне мистецтво. Рівне: РДГУ. URL: https://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/12501/1/Остапчук%20М._Посібник%20Фортепіанні%20етюди.pdf

Фрайт, О. В. (2023). Інтермедіальний ракурс фортепіанного мистецтва як інноваційна освітня технологія (на прикладах творчості українських композиторів): навчально-методичний посібник. Дрогобич: ДДПУ ім. І. Франка. URL: https://ir.dspu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2848/1/1Фрайт.pdf

Zubai, Yu. M. (2023). Mykola Silvanskyi as a pianist: The way of formation, milestones of concert and performing activity. Global Prosperity, 3(3), 29–38. https://doi.org/10.5281/zenodo.10254337

Бінь, Л. (2019). Фортепіанна музика для дітей як засіб формування музично-естетичної компетентності підлітків. Молодь і ринок, 1(175), 154–159. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.179483

Novosiadla, I. (2023). Psychophysiological factors of effective development of piano technique of future music teachers. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series «Pedagogy and Psychology, 9(1), 47–58. https://doi.org/10.52534/msu-pp1.2023.47

Зубай, Ю. (2022a). Культуролого-педагогічна діяльність Миколи Сільванського у Київській консерваторії як унікальний аспект творчої біографії митця. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 2(55), 36–49. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266546

Зубай, Ю. М. (2022b). Внесок Ісаака Берковича та Миколи Сільванського в розвиток української музичної педагогіки. Питання культурології, 40, 33–43. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269353

Зубай, Ю. М. (2024). Проєкт творчого універсалізму в діяльності педагогів-піаністів Київської консерваторії другої половини ХХ століття (дисертація доктора філософії). Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/disertatsiya-zubai-21-1.pdf

Зубай, Ю. М. (2022c). Феномен піаніста-композитора в українській музичній культурі. Культура України, 76, 111–119. https://doi.org/10.31516/2410-5325.076.12

Шквирко, М., & Величко, О. Б. (2022). Музичні образи із збірки «24 п’єси для фортепіано» М. Сільванського. У Музична педагогіка у ХХІ столітті: традиції та інноваційний розвиток: збірник тез Всеукр. наук.-практ. конф. (с. 93–95). Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка. URL: https://kultart.lnu.ua/wp-content/uploads/2022/12/Elektronnyy_zbirnyk_tez_Vseukrainskoi_konferentsii_2022.pdf

Чайковська, Л. (2019). Твори М. Сільванського у формуванні піаністичних навиків у класі загального фортепіано. У Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури: збірник матеріалів ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (с. 91–94). Дрогобич: Дрогобицький музичний коледж імені Василя Барвінського. URL: https://ddmu.org.ua/sites/ddmu.org.ua/files/inline_files/aef26994a872f72d18a8e545f3f0fa40.pdf

Еньхуй, Л. (2023). Методика формування музично-слухових уявлень учнів на початковому етапі фортепіанного навчання (дисертація доктора філософії). Київ: Український державний університет імені Михайла Драгоманова. URL: https://udu.edu.ua/images/data_file/viddil_aspirant/Doctor_filosofii/Li_En_Hui/Li_En_Hui__dis.pdf

Куришев, Є. В. (2023). Розвиток жанру фортепіанного ансамблю в культурно-історичному дискурсі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2, 187–192. https://doi.org/10.31866/2410-5325.076.12

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА