Development of modern primary specialised art education in Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.2

Keywords:

primary specialized art education, art school, children’s school of arts, legislation, educational programs, regulatory framework, statistics, specializations, culture, education reform

Abstract

The article highlights the development of the modern system of primary specialized art edu- cation in Ukraine in the context of legislative transformations and institutional changes. It ana- lyzes the chronology of the introduction of the term “primary art education” into the national legal framework, and examines the key regulatory documents governing the activities of art schools: the Law of Ukraine “On Education”, the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 537 (2021), orders of the Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine, and standard educational programs. Current statistical data are presented on the number of art education institutions, student enrollment, and staffing. The typology of art schools in modern Ukraine is outlined, including children’s schools of arts, music schools, art schools, and multidisciplinary institutions. Particular attention is paid to specializations and areas of training: music, choreography, fine arts, and theater arts.

References

Вишневецька, М. В. (2023). Методика формування естетичної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі диригентсько-хорової підготовки (Автореферат дис. д.філософ, Київський університет імені Бориса Грінченка).

Волков, С. М. (2012). Ретроспекції мистецької освіти в українському суспільстві ХХ–ХХІ століття. Культурологічна думка, (5), 56–66.

Волков, С. М. (2003). Система мистецької освіти в культурі України 90-х років XX століття: традиції, реформи, перспективи (Дисертація канд. мистецтвознавства, Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського).

Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти. (2023). Початкова мистецька освіта. URL: https://arts.gov.ua/wp-content/uploads/2025/0%20l/zvit_2023.pdf

Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти. (n.d.). Початкова мистецька освіта. URL: https://www.dnmczkmo.org.ua/ mystetska-osvita/pochatkova-mystetska-osvita/

Закон України № 2145–VIII «Про освіту». (2017, вересень 5). Стаття 21. Спеціалізована освіта. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Ковтун, В. Д. (n.d.). Перспективи розвитку позашкільної мистецької освіти в Україні: огляд джерел. Туризм і культура. URL: https://tur.kosiv.info/tourism-and-culture/316-kovtun-v-d-perspektyvy-rozvytku-pozashkilnoji-mysteckoji-osvity-v-ukrajini-ogljad-dzherel.html

Комаровська, О. А., & Просіна, О. В. (2020). Мистецька освіта: вектори реформування: за матеріалами обговорення проєкту Державного стандарту базової середньої освіти в експертному середовищі 20 лютого 2020 р., м. Київ, Україна. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-3-3

Малахова, М. О. (2021). Формування професійно-особистісних якостей майбутнього вчителя музичного мистецтва у навчальному народно-інструментальному ансамблі (Автореферат дис. ... канд. пед. наук, Київський університет імені Бориса Грінченка).

Міністерство культури та інформаційної політики України. (2024, березень 22). Наказ № 227 Про затвердження Змін до Положення про мистецьку школу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/z0675-24

Сідлецька, Т. (2018). Мистецька освіта в Україні: сучасний стан і тенденції розвитку. У Актуальні проблеми мистецької підготовки майбутнього вчителя (VІІ школа методичного досвіду) (с. 66–70). Вінниця: ФОП Корзун Д.Ю.

Київська дитяча Академія мистецтв. URL: https://s-osvita.com.ua/obuchenie-v-ukraine/universitety-akademii-instituty-spravochnik/item/kijivska-dityacha-akademiya-mistetstv

Шрамко, О. І. (2014). Мистецька освіта і духовність українства. У Підвищення якості освіти в про- фесійній підготовці майбутніх вчителів: матеріали Всеукр. наук. конф. (с. 118–120). Кривий Ріг.

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY