Становлення сучасної початкової спеціалізованої мистецької освіти в Україні

Автор(и)

  • Ірина Валентинівна Колченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0006-0621-2794

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.2

Ключові слова:

початкова спеціалізована мистецька освіта, мистецька школа, ДШМ, законодавство, освітні програми, нормативна база, статистика, спеціалізації, культура, реформа освіти

Анотація

У статті висвітлено процес становлення сучасної системи початкової спеціалі- зованої мистецької освіти в Україні у контексті законодавчих трансформацій та інституційних змін. Проаналізовано хронологію впровадження терміна «початкова мистецька освіта» в національному правовому полі, розглянуто основні нормативні документи, які регламентують діяльність мистецьких шкіл: Закон України «Про освіту», постанова Кабінету Міністрів України № 537 від 2021 року, накази Міністер- ства культури та інформаційної політики України, типові освітні програми. Пред- ставлено актуальні статистичні дані щодо кількості закладів мистецької освіти, учнівського контингенту, кадрового забезпечення. Окреслено типологію мистецьких шкіл сучасної України: дитячі школи мистецтв, музичні, художні, а також багато- профільні заклади. Особливу увагу приділено спеціалізаціям та напрямах підготовки: музичному, хореографічному, образотворчому, театральному мистецтву.

Посилання

Вишневецька, М. В. (2023). Методика формування естетичної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі диригентсько-хорової підготовки (Автореферат дис. д.філософ, Київський університет імені Бориса Грінченка).

Волков, С. М. (2012). Ретроспекції мистецької освіти в українському суспільстві ХХ–ХХІ століття. Культурологічна думка, (5), 56–66.

Волков, С. М. (2003). Система мистецької освіти в культурі України 90-х років XX століття: традиції, реформи, перспективи (Дисертація канд. мистецтвознавства, Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського).

Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти. (2023). Початкова мистецька освіта. URL: https://arts.gov.ua/wp-content/uploads/2025/0%20l/zvit_2023.pdf

Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти. (n.d.). Початкова мистецька освіта. URL: https://www.dnmczkmo.org.ua/ mystetska-osvita/pochatkova-mystetska-osvita/

Закон України № 2145–VIII «Про освіту». (2017, вересень 5). Стаття 21. Спеціалізована освіта. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Ковтун, В. Д. (n.d.). Перспективи розвитку позашкільної мистецької освіти в Україні: огляд джерел. Туризм і культура. URL: https://tur.kosiv.info/tourism-and-culture/316-kovtun-v-d-perspektyvy-rozvytku-pozashkilnoji-mysteckoji-osvity-v-ukrajini-ogljad-dzherel.html

Комаровська, О. А., & Просіна, О. В. (2020). Мистецька освіта: вектори реформування: за матеріалами обговорення проєкту Державного стандарту базової середньої освіти в експертному середовищі 20 лютого 2020 р., м. Київ, Україна. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-3-3

Малахова, М. О. (2021). Формування професійно-особистісних якостей майбутнього вчителя музичного мистецтва у навчальному народно-інструментальному ансамблі (Автореферат дис. ... канд. пед. наук, Київський університет імені Бориса Грінченка).

Міністерство культури та інформаційної політики України. (2024, березень 22). Наказ № 227 Про затвердження Змін до Положення про мистецьку школу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/z0675-24

Сідлецька, Т. (2018). Мистецька освіта в Україні: сучасний стан і тенденції розвитку. У Актуальні проблеми мистецької підготовки майбутнього вчителя (VІІ школа методичного досвіду) (с. 66–70). Вінниця: ФОП Корзун Д.Ю.

Київська дитяча Академія мистецтв. URL: https://s-osvita.com.ua/obuchenie-v-ukraine/universitety-akademii-instituty-spravochnik/item/kijivska-dityacha-akademiya-mistetstv

Шрамко, О. І. (2014). Мистецька освіта і духовність українства. У Підвищення якості освіти в про- фесійній підготовці майбутніх вчителів: матеріали Всеукр. наук. конф. (с. 118–120). Кривий Ріг.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ