Spiritual culture of Ukraine in the conditions of a post-information society: the socio-cultural aspect
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.18Keywords:
culture, spiritual culture, spirituality, post-information society, socio-cultural activity, national identity, formation of spiritual cultureAbstract
The article is devoted to the results of the study of the actual problem of transformation of spiritual culture in the context of further development of the post-information society and globalization, as well as methods of forming the spiritual culture of the individual in the realities of the modern socio-cultural environment. The article analyzes in the historical context the essence of the categories of culture, spiritual culture, spirituality, as well as artistic culture and its components. It is emphasized that the formation of spiritual culture is closely related to the phenomenon of spirituality and is associated with education, intellectual and emotional development of the individual. The components of spirituality are highlighted. In this context, it is noted that the causes of spirituality and spirituality of a person are hidden in the nature of family and social upbringing, the system of our value orientations, as well as in the economic, political, and cultural situation in the country. If spirituality becomes widespread, if people become indifferent to such concepts as honor, conscience, and personal dignity, then such a nation has no chance of taking its rightful place in the world. It is noted that in the context of global communication, there is a need to rethink and update the content of the concepts of culture, cultural identity, artistic work, etc. The most common methods of forming the spiritual culture of schoolchildren and students in Ukraine, practiced in new socio-cultural conditions, are presented. The role of art in the formation of spiritual culture is emphasized, thanks to the influence of which, modern man gains the ability to perceive the world around him in integrity and harmony, and also becomes more sensitive, intellectually and emotionally developed. It is noted that in Ukraine, in our time, spiritual culture has not yet become an effective factor in state and human creation, as required by the modern model of civilizational progress of mankind. Attention is focused on the need to preserve and develop national identity, create a high-quality cultural product, and popularize the cultural heritage of the world in the country, which is the key to the successful development of spiritual culture of both society as a whole and Ukrainian youth. It is concluded that the development and preservation of national identity, the creation of a high-quality cultural product, the preservation and popularization of cultural heritage are the key to the successful development of spiritual culture of both Ukrainian youth and society as a whole. These tasks should be alongside the restoration, support and renewal of the cultural industry, cultural and artistic projects, and be based on the use of digital technologies, environmental friendliness, and inclusiveness.
References
Антіпіна, І. (2024). Музична спадщина України в епоху цифрових технологій: тенденції та інновації. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 4(65), 7–24. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324587
Бермес, І. (2022) Українське хорове мистецтво як об’єкт культурологічного дослідження. Актуальні питання гуманітарних наук, 48, 66–71. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/48_2022/part_1/10.pdf
Бірьова, О. (2023). Історико-культурна спадщина України: цифрові технології збереження та популяризація в умовах воєнних дій. Науково-теоретичний альманах Грані, 26(5), 90–94. URL: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1949/1912
Ван, С., & Русин, Ю. (2024). Музичне мистецтво як засіб особистісного та соціокультурного розвитку у сучасному суспільстві. Освітньо-науковий простір, 1(7(2)), 18–27. https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/1.2024.02
Горбул, Т. (2022). Культурна спадщина в умовах розвитку сучасної цифрової культури. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям «Культурологія», 2, 55–61. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 366719241_KULTURNA_SPADSINA_V_UMOVAH_ROZVITKU_SUCASNOI_CIFROVOI_KULTURI
Дослідження музичного ринку України та його перспективи в міжнародній економіці. (2020). Soundbuzz: вебсайт. URL: https://soundbuzz.com.ua/images/research/Study%20of%20the%20Music%20Market%20of%20Ukraine%202020.pdf
Кузьменко, О. (2023). Воєнний фольклор українців. Локальна історія: вебсайт. URL: https://localhistory.org.ua/videos/bez-bromu/ ukrayinskii-voiennii-folklor-i ak-zrozumiti-sebe-i-svogo- voroga-oksana-kuzmenko/
Ладний, А. (2024). Ребрендинг українського народнохорового мистецтва в ХХІ столітті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 3, 254–259. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5744/Visnyk_2024_3- DOI-f-254-259.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Павлова, А. (2021). Співанка-хроніка в контексті етнокультурної традиції українства: монографія. Ірпінь – Кам’янець-Подільський. URL:
Піщанська, В. (2024). Специфіка естетичного у формуванні сучасної української культури. Культурологічний альманах, 2, 373–379. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.46
Рачков, Є. (2024). Нематеріальна культурна спадщина України: проблеми охорони в умовах війни. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія», 65, 228–256. URL: https://periodicals.karazin.ua/history/article/download/24429/22068/
Садовенко, С. (2022). Хорове мистецтво України як багаторівневий соціокультурний феномен в контексті історичного процесу. Культура і сучасність: альманах, 1, 48–55. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4356/Kultura_i_suchasnist_1_2022_DOI-48-55.pdf
Тарангул, Л., Чернікова, І., & Дрогомирецька, Л. (2024). Збереження історико-культурної спадщини України як чинник національної ідентичності. Культурологічний альманах, 1, 147–159. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.18
Bondarenko, A. (2021). Ukrainian electronic music in globalisation and national revival. Scientific Journal of Polonia University, 43(6), 9–15. https://doi.org/10.23856/4301
Gorbul, T., & Rusakov, S. (2022). Cultural heritage in the context of digital transformation practices: Experience of Ukraine and the Baltic States. Baltic Journal of Economic Studies, 8(4), 58–69. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2022-8-4-58-69
Havrylenko, Y., Hrytsun, Y., Kondratenko, I., & Sukhova, L. (2022). Development of Ukrainian choral art in conditions of postmodernism. Postmodern Openings, 13(2), 345–357. https://doi.org/10.18662/po/13.2/458
Jolicoeur, K. (2023). Saving Ukrainian cultural heritage online and the mission to preserve dighttps://crees.ku.edu/ukrainian-folk-musicital cultural heritage. Museum & Society, 21(2), 58–64. https://doi.org/10.29311/mas.v21i2.4302
Ukrainian Folk Music. (2025). The University of Kansas: website. URL: https://crees.ku.edu/