Духовна культура України в умовах постінформаційного суспільства: соціокультурний аспект
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.18Ключові слова:
культура, духовна культура, духовність, постінформаційне суспільство, соціокультурна діяльність, національна ідентичність, формування духовної культуриАнотація
Стаття присвячена результатам дослідження актуальної проблеми трансформації духовної культури в умовах подальшого розвитку постінформаційного суспільства та глобалізації, а також методів формування духовної культури особистості в реаліях сучасного соціокультурного середовища. У статті проаналізовано в історичному контексті сутність категорій культури, духовної культури, духовності, а також художньої культури та її складових. Підкреслено, що формування духовної культури тісно пов’язана з феноменом духовності, та асоціюється з освітою, інтелектуальним та емоційним розвитком особистості. Виділено компоненти духовності. У даному контексті, зазначено, що причини духовності та бездуховності людини приховані в характері родинного та суспільного виховання, системі наших ціннісних орієнтацій особистості, а також в економічної, політичної, культурної ситуації в країні. Якщо бездуховність стає масовою, якщо людям стають байдужі такі поняття, як честь, совість, особиста гідність, то в такого народу немає шансів посісти своє гідне місце у світі. Зауважено, що в умовах глобальної комунікації виникає потреба в переосмисленні та оновленні змісту понять культури, культурної ідентичності, мистецького твору та ін. Представлені найбільш поширені в Україні методи формування духовної культури школярів і студентів, що практикуються в нових соціо-культурних умовах. Підкреслена роль мистецтва у формуванні духовної культури, завдяки впливу якого, сучасна людина отримує здатність сприймати навколишній світ у цілісності та гармонії, а також стає більш чутливою, інтелектуально та емоційно розвинутою. Зазначено, що в Україні, в наш час, духовна культура ще не стала дієвим чинником державо- й людино-творення, як того вимагає сучасна модель цивілізаційного поступу людства. Акцентована увага на необхідності збереження та розвитку національної ідентичності, створення високоякісного культурного продукту, популяризації в країні культурних надбань світу, що є запорукою успішного розвитку духовної культури як усього суспільства, так й української молоді. Здійснено висновок, що збереження та розвиток національної ідентичності, створення якісного культурного продукту, збереження та популяризація культурних надбань є запорукою успішного розвитку духовної культури як української молоді, так й усього суспільства. Ці завдання мають виконуватись поряд із відновленням, підтримкою та оновленням культурної галузі, культурних та мистецьких проєктів, та базуватись на використанні цифрових технологій, екологічності, інклюзивності.
Посилання
Антіпіна, І. (2024). Музична спадщина України в епоху цифрових технологій: тенденції та інновації. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 4(65), 7–24. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324587
Бермес, І. (2022) Українське хорове мистецтво як об’єкт культурологічного дослідження. Актуальні питання гуманітарних наук, 48, 66–71. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/48_2022/part_1/10.pdf
Бірьова, О. (2023). Історико-культурна спадщина України: цифрові технології збереження та популяризація в умовах воєнних дій. Науково-теоретичний альманах Грані, 26(5), 90–94. URL: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1949/1912
Ван, С., & Русин, Ю. (2024). Музичне мистецтво як засіб особистісного та соціокультурного розвитку у сучасному суспільстві. Освітньо-науковий простір, 1(7(2)), 18–27. https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/1.2024.02
Горбул, Т. (2022). Культурна спадщина в умовах розвитку сучасної цифрової культури. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям «Культурологія», 2, 55–61. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 366719241_KULTURNA_SPADSINA_V_UMOVAH_ROZVITKU_SUCASNOI_CIFROVOI_KULTURI
Дослідження музичного ринку України та його перспективи в міжнародній економіці. (2020). Soundbuzz: вебсайт. URL: https://soundbuzz.com.ua/images/research/Study%20of%20the%20Music%20Market%20of%20Ukraine%202020.pdf
Кузьменко, О. (2023). Воєнний фольклор українців. Локальна історія: вебсайт. URL: https://localhistory.org.ua/videos/bez-bromu/ ukrayinskii-voiennii-folklor-i ak-zrozumiti-sebe-i-svogo- voroga-oksana-kuzmenko/
Ладний, А. (2024). Ребрендинг українського народнохорового мистецтва в ХХІ столітті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 3, 254–259. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5744/Visnyk_2024_3- DOI-f-254-259.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Павлова, А. (2021). Співанка-хроніка в контексті етнокультурної традиції українства: монографія. Ірпінь – Кам’янець-Подільський. URL:
Піщанська, В. (2024). Специфіка естетичного у формуванні сучасної української культури. Культурологічний альманах, 2, 373–379. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.46
Рачков, Є. (2024). Нематеріальна культурна спадщина України: проблеми охорони в умовах війни. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія», 65, 228–256. URL: https://periodicals.karazin.ua/history/article/download/24429/22068/
Садовенко, С. (2022). Хорове мистецтво України як багаторівневий соціокультурний феномен в контексті історичного процесу. Культура і сучасність: альманах, 1, 48–55. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4356/Kultura_i_suchasnist_1_2022_DOI-48-55.pdf
Тарангул, Л., Чернікова, І., & Дрогомирецька, Л. (2024). Збереження історико-культурної спадщини України як чинник національної ідентичності. Культурологічний альманах, 1, 147–159. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.18
Bondarenko, A. (2021). Ukrainian electronic music in globalisation and national revival. Scientific Journal of Polonia University, 43(6), 9–15. https://doi.org/10.23856/4301
Gorbul, T., & Rusakov, S. (2022). Cultural heritage in the context of digital transformation practices: Experience of Ukraine and the Baltic States. Baltic Journal of Economic Studies, 8(4), 58–69. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2022-8-4-58-69
Havrylenko, Y., Hrytsun, Y., Kondratenko, I., & Sukhova, L. (2022). Development of Ukrainian choral art in conditions of postmodernism. Postmodern Openings, 13(2), 345–357. https://doi.org/10.18662/po/13.2/458
Jolicoeur, K. (2023). Saving Ukrainian cultural heritage online and the mission to preserve dighttps://crees.ku.edu/ukrainian-folk-musicital cultural heritage. Museum & Society, 21(2), 58–64. https://doi.org/10.29311/mas.v21i2.4302
Ukrainian Folk Music. (2025). The University of Kansas: website. URL: https://crees.ku.edu/