Features of art education in today’s conditions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.20

Keywords:

art education, socio-cultural phenomenon, educational process, competencies

Abstract

The article reveals and substantiates the features of art education in today’s conditions, which we have revealed in several aspects, namely: art education as a socio-cultural phenomenon; as a branch of education; as a holistic, continuous process. Art education as a socio-cultural phenomenon indicates a close connection with art as a form of social consciousness, one of the ways of knowing the world and determining one’s place in it, a way of creative activity. The specificity of art as a holistic formation is associated with the semiotic- sign system in the genus-species concretization, in close connection with social, cultural- historical existence and other forms of social consciousness. The features of art education as a process are determined by its main goal, namely: the formation of a comprehensively developed personality, which is a subject of cultural creation in the present conditions, has an aesthetic attitude to life in its various manifestations, understands and perceives the beautiful, adheres to generally accepted norms of behavior and possesses universal human qualities.In Ukraine, art education is developing in a system that in the horizontal dimension covers general, extracurricular, professional and specialized educational spheres, and in the vertical dimension – all levels: preschool, school, higher school, postgraduate education. Thus, art education involves the acquisition by a person of aesthetic experience and value orientations in the process of artistic activity, a complex of professional competencies, and is also aimed at the artistic and creative self-realization of the personality, obtaining qualifications in various types of art. The benchmark for professional training of future teachers of the art education sector is its goal, defined by the State Standard of Basic Secondary Education, in particular: the holistic development of a successful student’s personality in the process of mastering the artistic achievements of mankind.

References

Білан, Т., Петрів, О. (2024). Філософські тенденції сучасного українського мистецтва. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державний педагогічний університет імені Івана Франка. Серія «Філософія». № 48. С. 26–38.

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/.

Мистецька освіта в Україні: естетичне вдосконалення особистості через розкриття творчого потенціалу. (2024). Новини МКСК від 29.02.2024. URL: https://mcsc.gov.ua/news/mysteczka-osvita-v-ukrayini- estetychne-vdoskonalennya-osobystosti-cherez-rozkryttya-tvorchogo-potenczialu/?form=MG0AV3.

Мистецька освіта: нормативно-правові акти. (2024). URL: https://mcsc.gov.ua/mystetska-osvita/normatyvno-pravovi-akty/

Музична освіта: філософський, мистецтвознавчий та педагогічний наголоси: монографія. (2018). Кривий Ріг: КДПУ, 2018. 299 с. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3144/1/Музична%20освіта.pdf

Отич, О. (2014). Мистецтво як форма суспільної свідомості та сфера творчої людської діяльності. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5224/1/Отич_О..pdf

Отич, О. (2010). Педагогіка мистецтва у системі мистецьких субдисциплін педагогіки (порівняльний аналіз концептуальних засад). URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706489/1/%D0%9E%D1%82%D0%B8%D1%87%20%D0%9E..pdf.

Паньок, Т. (2018). Мистецька освіта. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL: https://esu.com.ua/article-64674.

Положення про мистецьку школу. (2024). Редакція від 22.05.2024, підстава – z0675-24. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1004-18#Text

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA