Особливості мистецької освіти в умовах сьогодення

Автор(и)

  • Любомир Ігорович Мартинів Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0001-7826-3968
  • Ольга Олексіївна Мартинів Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0001-7381-8506

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.20

Ключові слова:

мистецька освіта, соціо-культурний феномен, освітній процес, компетенції

Анотація

У статті виявлено та обґрунтовано особливості мистецької освіти в умовах сьогодення, які розкрито нами у декількох аспектах, а саме: мистецька освіта як соціокультурне явище; як галузь освіти; як цілісний, безперервний процес. Мистецька освіта як соціокультурний феномен вказує на тісний зв’язок із мистецтвом як формою суспільної свідомості, один із способів пізнання світу і визначення свого місця у ньому, спосіб творчої діяльності. Специфіка мистецтва як цілісного утворення пов’язана із семіотично-знаковою системою у родо-видовій конкретизації, у тісному зв’язку із суспільним, культурно-історичним буттям та іншими формами суспільної свідомості. Особливості мистецької освіти як процесу визначені основною його метою, а саме: формування всебічно розвиненої особистості, яка є суб’єктом творення культури в умовах сьогодення, має естетичне ставлення до життя у різних його проявах, розуміє і сприймає прекрасне, дотримується загальноприйнятих норм поведінки та володіє загальнолюдськими якостями. В Україні мистецька освіта розвивається у системі, що у горизонтальному вимірі охоплює загальну, позашкільну, професійну та спеціалізовану освітні сфери, а у вертикальному – усі рівні: дошкільна, шкільна, вища школа, післядипломна освіта. Таким чином мистецька освіта передбачає набуття особою естетичного досвіду і ціннісних орієнтацій у процесі мистецької діяльності, комплексу професійних компетентностей, а також спрямована на художню і творчу самореалізацію особистості, отримання кваліфікацій у різних видах мистецтва. Орієнтиром професійної підготовки майбутніх вчителів мистецької освітньої галузі є її мета, визначена Державним стандартом базової середньої освіти, зокрема: цілісний розвиток успішної особистості учня у процесі освоєння мистецьких надбань людства.

Посилання

Білан, Т., Петрів, О. (2024). Філософські тенденції сучасного українського мистецтва. Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державний педагогічний університет імені Івана Франка. Серія «Філософія». № 48. С. 26–38.

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/.

Мистецька освіта в Україні: естетичне вдосконалення особистості через розкриття творчого потенціалу. (2024). Новини МКСК від 29.02.2024. URL: https://mcsc.gov.ua/news/mysteczka-osvita-v-ukrayini- estetychne-vdoskonalennya-osobystosti-cherez-rozkryttya-tvorchogo-potenczialu/?form=MG0AV3.

Мистецька освіта: нормативно-правові акти. (2024). URL: https://mcsc.gov.ua/mystetska-osvita/normatyvno-pravovi-akty/

Музична освіта: філософський, мистецтвознавчий та педагогічний наголоси: монографія. (2018). Кривий Ріг: КДПУ, 2018. 299 с. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3144/1/Музична%20освіта.pdf

Отич, О. (2014). Мистецтво як форма суспільної свідомості та сфера творчої людської діяльності. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5224/1/Отич_О..pdf

Отич, О. (2010). Педагогіка мистецтва у системі мистецьких субдисциплін педагогіки (порівняльний аналіз концептуальних засад). URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706489/1/%D0%9E%D1%82%D0%B8%D1%87%20%D0%9E..pdf.

Паньок, Т. (2018). Мистецька освіта. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL: https://esu.com.ua/article-64674.

Положення про мистецьку школу. (2024). Редакція від 22.05.2024, підстава – z0675-24. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1004-18#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА