Regional development of accordion-bayan art in Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.25

Keywords:

accordion-bayan art, school, region

Abstract

The article reveals regional features of the development of accordion-bayan art in Ukraine in the specification of art schools, establishes the cultural and historical circumstances of their emergence in certain regions; analyzes the role and significance in the development of Ukrainian art. Scientific understanding of the development of schools in different regions of Ukraine during the second half of the 20th - early 21st centuries is a relevant interdisciplinary problem. Research attention is determined by the features of the specified period, namely: a change in the educational paradigm with the establishment of a personally oriented approach; orientation towards European norms of obtaining and providing art education services; enrichment of the educational repertoire with works by European and American composers for bayan and accordion; search for the origins of the academic tradition in regional folklore, etc. The accordion-bayan school is a center of cultural and historical, national and regional traditions. The school’s activities are related to an artistic or artistic-pedagogical educational institution, on the basis of which the development, preservation and popularization of accordion-bayan art is carried out, such as the Kyiv, Kharkiv, Donetsk, Odessa, Lviv schools.A feature of the accordion-bayan art schools in different regions of Ukraine is that they were headed by representatives of the class of the music teacher, founder and head (from 1938 to 1976) of the Department of Folk Instruments of the Kyiv Conservatory Mark Gelis (1903–1976), in particular: Anatoliy Semeshko, Vyacheslav Voevodin, Georgy Kozakov, Mykhailo Oberyukhtin and others. The educational process in regional accordion-bayan art schools in Ukraine is carried out mainly according to programs that provide for the study of various aspects of accordion-bayan performance in Ukrainian and world instrumental art.

References

Єрьоменко, А. (2021). Творчість вітчизняних баяністів-акордеоністів у контексті естрадно-джазового виконавства на рубежі ХХ–ХХІ століть. Мистецтвознавчі записки: збірник наукових праць. Вип. 40. С. 129–133.

Кундис, Р., Душний, А. (2020). Провідні авторські баянні школи України як визначальний складник регіональної інструментальної традиції. Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 30. Том 1. 282 с. С. 148–154. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/30_2020/part_1/25.pdf

Сташевський, А. (2006). Нариси з історії української музики для баяна: навчальний посібник для студентів вищого навчального закладу мистецтва і освіти. Луганськ : Поліграфресурс. 152 с.

Стрілець, А. (2021). Концертно-педагогічний репертуар Харківської баянної школив жанрово-стильовій динаміці. Аспекти історичного музикознавства: зб. наук. ст. Вип. XXII: До 95-річчя кафедри народних інструментів України. Харків. нац. ун т мистецтв імені І. П. Котляревського; ред. упоряд. Романюк І. А. Харків, ХНУМ. 196 с, С. 7–27.

Суворов, В. (2014). Науково-мистецький проект «Львівська баянна школа» та його проекція на баянно-акордеонне музикування Волині. Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Редактори-упорядники В. Ільницький, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2014. Вип. 8. 448 с. С. 177–184. URL: https://aphn-journal.in.ua/archive/8_2014/27.pdf.

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA