Регіональний розвиток акордеонно-баянного мистецтва України

Автор(и)

  • Назарій Петрович Халанчук Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0009-0005-1455-6821
  • Любомир Ігорович Мартинів Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0001-7826-3968

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.25

Ключові слова:

акордеонно-баянне мистецтво, школа, регіон

Анотація

У статті виявлено регіональні особливості розвитку акордеонно-баянного мистецтва України у конкретизації мистецьких шкіл, встановлено культурно-історичні обставини їх виникнення у певних регіонах; проаналізовано роль і значення у розвитку мистецтва України. Наукове осмислення розвитку шкіл у різних регіонах України упродовж другої половини ХХ – на початку ХХІ століть є актуальною міжгалузевою проблемою. Дослідницьку увагу обумовлюють особливості означеного періоду, а саме: зміна освітньої парадигми з утвердженням особистісно орієнтованого підходу; орієнтація на європейські норми здобуття і надання послуг мистецької освіти; збагачення навчального репертуару творами європейських та американських композиторів для баяна та акордеона; пошук витоків академічної традиції у регіональному фольклорі тощо. Акордеонно-баянна школа є осередком культурно-історичних, національних та регіональних традицій. Діяльність школи пов’язана із мистецьким чи мистецько-педагогічним закладом освіти, на базі якого здійснюється розвиток, збереження і популяризація акордеонно-баянного мистецтва, як-от Київської, Харківської, Донецької, Одеської, Львівської шкіл. Особливістю шкіл акордеонно-баянного мистецтва у різних регіонах України є те, що їх розбудовували представники класу музичного педагога, засновника та очільника (з 1938 до 1976 року) кафедри народних інструментів Київської консерваторії Марка Геліса (1903–1976), зокрема: Анатолій Семешко, В’ячеслав Воєводін, Георгій Козаков, Михайло Оберюхтін та інші. Освітній процес у регіональних школах акордеонно-баянного мистецтва в Україні здійснюється, в основному, за програмами, що передбачають вивчення різних аспектів акордеонно-баянного виконавства в українському та світовому інструментальному мистецтві.

Посилання

Єрьоменко, А. (2021). Творчість вітчизняних баяністів-акордеоністів у контексті естрадно-джазового виконавства на рубежі ХХ–ХХІ століть. Мистецтвознавчі записки: збірник наукових праць. Вип. 40. С. 129–133.

Кундис, Р., Душний, А. (2020). Провідні авторські баянні школи України як визначальний складник регіональної інструментальної традиції. Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 30. Том 1. 282 с. С. 148–154. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/30_2020/part_1/25.pdf

Сташевський, А. (2006). Нариси з історії української музики для баяна: навчальний посібник для студентів вищого навчального закладу мистецтва і освіти. Луганськ : Поліграфресурс. 152 с.

Стрілець, А. (2021). Концертно-педагогічний репертуар Харківської баянної школив жанрово-стильовій динаміці. Аспекти історичного музикознавства: зб. наук. ст. Вип. XXII: До 95-річчя кафедри народних інструментів України. Харків. нац. ун т мистецтв імені І. П. Котляревського; ред. упоряд. Романюк І. А. Харків, ХНУМ. 196 с, С. 7–27.

Суворов, В. (2014). Науково-мистецький проект «Львівська баянна школа» та його проекція на баянно-акордеонне музикування Волині. Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Редактори-упорядники В. Ільницький, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2014. Вип. 8. 448 с. С. 177–184. URL: https://aphn-journal.in.ua/archive/8_2014/27.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА