Landscape genre in Japanese engraving: evolution, poetics, semantics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.26

Keywords:

Japanese printmaking, landscape genre, ukiyo-e, woodcut, poetics, semantics, artistic school of ancient Japan

Abstract

The article summarizes information on the formation and development of the landscape genre in Japanese ukiyo-e engraving. The analysis of the landscape as a form of artistic and figurative representation of the world actualizes the ethical dimension of the relationship between humans and nature — a topic of particular significance in the context of the modern ecological crisis. As a research subject, the Japanese landscape genre not only illuminates the philosophical foundations of human-nature communication but also provides insight into the scientific interpretation of the dialogue between East and West, underscoring their interconnectedness and the fruitful exchange of artistic traditions, in particular in the art school of ancient Japan.The article activates the sound of the oriental theme in the semantic space of Ukrainian art criticism. Its primary objective is to trace the evolution of the landscape genre in Japanese engraving, to uncover its poetics and semantic content, and identify the key artistic principles and symbolic meanings that shaped the aesthetics of landscape woodcuts.The authors used philosophical-culturological, comparative and historical-chronological methods, enabling a comprehensive analysis of the evolution of landscape engraving and its artistic specificity. This approach allows for an exploration of the semantics of the ukiyo-e landscape in Japanese artistic culture, a comparison between Japanese and European landscape traditions, and an examination of the artistic language and developmental trajectory of Japanese landscape engraving. The term poetics is understood by the authors as a set of creative techniques, stylistic tendencies, and historical patterns shaping the development of this artistic phenomenon.Several factors that made the flourishing of the Japanese landscape possible are identified, including the presence of traditional ukiyo-e painting, which served as the artistic foundation for ukiyo-e engraving; the involvement of graduates of the classical ukiyo-e painting school in the engraving technique; the emergence of illustrated woodblock books; the influence of Chinese paintings of places and megane-e (paintings through glasses); developments in the monochrome printing technique (aozuri-e); the influence of European artistic tradition, particularly the Italian-inspired perspective techniques of uki-e; and the incorporation of landscape backgrounds in genre woodblock prints.The article emphasizes the high artistic level of classical Japanese woodblock printing and its determination by religious and philosophical worldviews. It also highlights the mutual influence of artistic trends of Western European and Eastern fine arts is shown. Ultimately, the study of the evolution, poetics and semantics of the landscape genre in Japanese printmaking holds substantial cultural and art-historical potential.

References

Гудалова-Кульженко, П. (1928). Японська гравюра на виставці мистецтва Далекого Сходу. Київ : Видання музею мистецтв УАН.

Івашко, Ю. (2008). Японська культура як один із витоків європейського модерну. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, 19, 3–10.

Кузьменко, Т. (2020). Вплив Японського Мистецтва на Імпресіонізм. URL: surl.li/jmobey

Ладчин, Я. (2024). Художні особливості символізму в японському образотворчому мистецтві періоду Едо. АРТ-простір, 1(4), 183–207.

Литвинюк, Л., Шaуліс, К. (2020). Образи природи в японській графіці: основні тенденції та етапи розвитку кінця XVIІI – початку XX ст. Knowledge, Education, Law, Management, 5 (33), vol. 3, 19–23.

Литвинюк, Л., Шaуліс, К., Жернокльов, К. (2021). Романтизація регіональних особливостей та поетика мандрів країною у серіях гравюр Кацушіка Хокусай та Андо Хірошігє. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 41(2), 69–75.

Личковах, В. (2001). Орієнтальні мотиви у творчості сучасних українських митців. Мистецтвознавство України, 3, 375–378.

Ожога-Масловська, А. (2015). Ремінісценції японської гравюри укійо-е в сучасній художній практиці України. АРТ-простір, 1, 64–99.

Орлова, Є. (2011). Японське мистецтво. Кацусіка Хокусай та його гравюри. Мистецтво в школі: музика, образотворче мистецтво, художня культура, 9, 13–16.

Скотар, Н. (2017). Мистецтво укійо-е (2017). URL: https://www.nihonbu.club/2017/03/19/ukiyo-e/

Шауліс, К. (2020) Японська графіка кінця ХVІІІ – початку ХХІ ст.: художня репрезентація образів природи: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.05. Львів.

Fenollosa, E. (1912). Epochs of Chinese & Japanese art: An Оutline History of East Asiatic Design. London: William Heinemann.

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 3. THEORY AND PRACTICE OF VISUAL ARTS