Choreographic education of primary school pupils by means of Ukrainian folklore

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.5

Keywords:

Ukrainian folklore, choreographic education of primary school pupils, elements of Ukrainian children’s folklore in choreographic education.

Abstract

The article reveals the concept of Ukrainian folklore, Ukrainian children’s folklore, analyzes the pedagogical value of choreographic education of children of primary school age using Ukrainian folklore, provides recommendations on the use of elements of Ukrainian children’s folklore in the process of choreographic education of primary school pupils. The psychophysiological features of children of primary school age are characterized, namely: orientation to the development of spirituality, the leading place of learning in the development of thinking; the development of personal qualities in the intellectual, emotional, and volitional spheres; the emotional sphere remains the basis of the formation of the pupils’ cognitive interests and curiosity; junior schoolchildren are characterized by imaginative thinking, fantasy, concreteness, emotionality, impulsiveness and quick mood swings. It is substantiated that the use of elements of multi-genre children’s folklore in the choreographic education of primary school pupils not only decorates the dance and interests children, but also solves a number of pedagogical tasks, namely: artistic-aesthetic education (assimilation of universal human values, involvement of pupils in the study of genres of musical and choreographic art); development of musical abilities; national education (acquiring knowledge about traditions, customs, peculiarities of work and everyday activities of Ukrainain people, inheriting the spiritual culture of the national mentality and worldview of Ukrainian people; formation of skills of caring attitude and use of folk art); formation of partner interaction skills in children; providing an opportunity to navigate in the surrounding world (learning about the world through fairy tales, legends, riddles, proverbs, etc.; self-identification); development of children’s creativity, imagination through the imagery of children’s folklore works. The need for continuing research into the means of using and reconstructing children’s folklore, which is a source of education and ensuring the harmonious development of children, has been determined.

References

Бойко, О. (2016). Художній образ в українському народно-сценічному танці: монографія. Київ: Ліра.

Верховинець, В. (1968). Теорія українського народного танцю. Київ: Мистецтво.

Верховинець, В. (1979). Весняночка. Київ: Музична Україна.

Довженок, Г. (упор.). (1986). Дитячий фольклор. Київ: Дніпро.

Лановик, М., Лановик, З. (2006). Українська усна народна творчість: навчальний посібник. Київ: Знання-Прес.

Мишанич, С. (1991). Усна народна творчість. Культура і побут населення України. Київ.

Підласий, І. (2010). Педагогіка початкової школи: підручник. URL: http://ibib.ltd.ua/neravnomernostrazvitiya-26112.html.

Садовенко, С. (2020). Український народний танець у хронотопі народної художньої культури: культурологічний вимір. Особливості роботи хореографа в сучасному соціокультурному просторі: зб. матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції. Київ: НАКККіМ.

Степанов, О. (2003). Основи психології та педагогіки: посібник. Київ: Академвидав.

Ушинський, К. (1983). Рідне слово. Вибрані педагогічні твори: в 2 т. Київ: Рад. шк.

Чорнопиский, М. (уклад., ред.). (2007). Українська фольклористика. Словник-довідник. Тернопіль.

Шевчук, А. (2016). Дитяча хореографія: навч.-метод. посібник. Тернопіль: Мандрівець.

Published

2023-12-20

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY