Historical and cultural foundations of the development of accordion estrada performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.6

Keywords:

accordion performance, variety art, original accordion repertoire, variety music, development of accordion music

Abstract

The article aims at describing the main historical and culturological principles of the development of variety accordion performance. Research methods. Theoretical analysis of scientific and methodological literature on the subject matter; methods – deduction from the general to the specific, observation of the performances of the leading variety accordionists, comparison and generalization of the obtained data. The article identifies the key peculiarities of the esthetics of variety music. They are simplicity and comprehensibility of content; playful nature of figurativeness; simplicity of form and prevalence of small forms; comprehensibility of music language; expressiveness and vividness of melody; preference for dance rhythms; presence of an inherent dramatic aspect that follows the laws of mass perception; admiration for virtuosity. It is noted that variety repertoire and style of performance became predominant in the artistic activity of the first foreign accordionists and their followers. Those were true masters of accordion music: P. Frosini, P. Deiro and G. Deiro, A. Fossen, H. Schittenhelm, S. Jesualdo, A. Volpi, G. Marcosignori, A. Galla-Rini, C. Camilleri, C. Magnante, F. Marocco, A.V. Damme, R. Wuerthner, E. Vacher, C. Peguri, J. Colombo and others. Variety accordion performance with its characteristic esthetics, music language structure and specific means of performance was historically the first in the repertoire of accordionists. Nevertheless, it still exists, continues to develop and presents the peculiarities that are identified as the key peculiarities of variety music. The historical and culturological regularities of the development of accordion music, a wide spread and popularity of variety performance and the latest trends in the contemporary music practice substantiate the possibility and necessity of developing this type of music performance.

References

Булда, М. (2007). Естрадно-джазова музика в акордеонно-баянному мистецтві України другої половини XX – початку XXI століття: композиторська творчість і виконавство (автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03). Харків.

Дяченко, Ю. (2017). Естрадно-джазовий напрям баянно-акордеонного мистецтва XX – початку XXI століть: композиторські та виконавські виміри (автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03). Харків.

Єргієв, І. (2016). Артистичний універсум музиканта-інструменталіста кінця ХХ – початку ХХІ століття (дис. ... докт. мистецтвознавства: 17.00.03). Київ.

Маринін, І., Александрович, Н. (2019). Теоретико-методологічні основи розвитку естрадно-джазового акордеонно-баянного виконавства в Україні (друга половина XX – початок XXI століття). Педагогічна освіта: теорія і практика, (27). 214–219.

Стрельченко, К. (2019). Методика виконання творів на баяні та акордеоні в естрадно-джазових стилях. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія «Педагогічні науки», (142). 220–226.

Черепанин, М., Булда, М. (2008) Естрадний олімп акордеона. Івано-Франківськ: Лілея – НВ, 256.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY