Ukrainian musical of the 21st century: interpretation of the genre on the example of the musical by Odesa authors “Queen Olga”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.23

Keywords:

musical-theatrical culture, musical theater, musical, musical “Queen Olga”

Abstract

The article is dedicated to the review of contemporary Ukrainian musical and theatrical culture as a sphere of active directorial experimentation and the search for meaningful dominants in the national artistic space of the 21st century. Among the genre-stylistic diversity of models of musical-theatrical performances of mass culture, which are represented by musical comedy, operetta, rock, pop, zong, and folk opera, the musical remains the most demanded and popular form in the modern sociocultural context, whose synthetic nature has inexhaustible potential possibilities. The author emphasizes some aspects of the peculiarities of the development of the domestic musical in the contemporary musical-theatrical sphere and the specifics of its interpretation on Ukrainian soil. Using the example of the Odesa production of the musical “Queen Olga” (2023), trends in the development of the domestic musical in the 21st century are revealed, and the significance of this genre as a bearer of its own national models, an effective form of intercultural communication, and the preservation and promotion of cultural values in the modern world is determined.

References

Адорно, Т. В. (1974). Соціологія музики. URL: http://glierinstitute.org/ukr/studymaterials/4/adorno.pdf. (Adorno, T. W. (1974). Sociology of Music. Retrieved from: http://glierinstitute.org/ukr/studymaterials/4/adorno.pdf).

Бойко, О. (2017). До питання дослідження мюзиклу. Культурологічна думка. № 12. С. 179–184. (Boiko, O. (2017). On the Issue of Musical Research. Cultural Thought. № 12. С. 179–184).

Бондаренко, А. (2022). Мюзикл як інтонаційна практика. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». Вип. 46. С. 78–86. (Bondarenko, A. (2022). Musical as an Intonational Practice. Bulletin of KNUTKiM. Series: Art Studies. Issue 46. pp. 78–86.)

Вакуленко, Д. (2021). Поліжанровість мюзиклу у творчості Ендрю Ллойда Веббера. Scientific practice: modern and classical research methods: Collection of scientific papers “ΛΌГOΣ” with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference (Vol. 3), Boston, February 26, 2021. Boston-Vinnytsia: Primedia eLaunch & European Scientific Platform, 2021. P. 179–180. DOI: 10.36074/logos-26.02.2021.v3.59.

Гордієнко Д. (2011). Княгиня Ольга: дискусія навколо хрещення. Софія Київська: Візантія. Русь. Україна. С. 30–47. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000654500. (Hordiienko, D. (2011). Princess Olga: The Debate Around Baptism. Sophia of Kyiv: Byzantium. Rus. Ukraine, pp. 30–47. Retrieved from: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000654500).

Деркач, С., Мельник, М., Чистяков, О. (2023). Генеза синкретичної природи українського мюзиклу. Мистецтвознавчі записки : збірник наукових праць. Вип. 43. С. 218–224. (Derkach, S., Melnyk, M., Chystiakov, O. (2023). The Genesis of the Syncretic Nature of the Ukrainian Musical. Art Studies Notes: Collection of Scientific Papers. Issue 43. pp. 218–224).

Історичний балет «Княгиня Ольга» (2023). URL: https://www.opera-ballet.com.ua/news/istorychnyjbalet-knyagynya-olga/ (Historical Ballet “Queen Olga”. Retrieved from: https://www.opera-ballet.com.ua/news/istorychnyj-balet-knyagynya-olga/).

«Княгиня Ольга» в Одесі! (2024). URL: https://odesa.kontramarka.ua/knagina-olga-83022.html (“Queen Olga” in Odesa! (2024). Retrieved from: ttps://odesa.kontramarka.ua/knagina-olga-83022.html).

Мара. (2024). URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B0. (Mara. (2024). Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B0).

Манько, С. (2012). Мюзикл і рокопера в українському соціокультурному просторі. Культура України. Випуск 39. С. 270–274. (Manko, S. (2012). Musical and Rock Opera in the Ukrainian Sociocultural Space. Culture of Ukraine. Issue 39. 2012. pp. 270–274).

Манько, С. (2014). Мюзикл у художній культурі України кінця ХХ —початку ХХІ ст. : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.04 ; М-во культури України, Харків. держ. акад. культури. Харків, 19 с. (Manko, S. (2014). Musical in the Artistic Culture of Ukraine in the Late 20th and Early 21st Centuries: Author’s Abstract of PhD Dissertation in Art Studies: [specialization] 26.00.04; Ministry of Culture of Ukraine, Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv, 19 p.).

Рівноапостольна Ольга (1996). Жінки в історії України / Олесь Козуля. Київ: Укр. центр духов. культури. С. 9–14. (Equal-to-the-Apostles Olga (1996). Women in the History of Ukraine / Oles Kozulia. Kyiv: Ukrainian Center of Spiritual Culture, pp. 9–14).

Станіславська, К. (2016). Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія; вид. друге, перероб. і доп. Київ: НАКККіМ, 352 с.: іл. (Stanislavska, K. (2016). Artistic and Spectacle Forms of Contemporary Culture: Monograph; 2nd ed., revised and supplemented. Kyiv: NAKKKiM, 352 pages: illustrations).

Everett, W. A. (2011). The Musical: A Research and Information Guide (2nd ed.). Routledge.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA