Український мюзикл XXI століття: інтерпретація жанру на прикладі мюзиклу одеських авторів «Княгиня Ольга»
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.23Ключові слова:
музично-театральна культура, музичний театр, мюзикл, мюзикл «Княгиня Ольга»Анотація
Стаття присвячена огляду сучасної української музично-театральної культури як сфери активного режисерського експериментування та пошуку смислових домінант у вітчизняному художньому просторі ХХІ століття. Серед жанрово-стилістичного розмаїття моделей музично-театральних вистав масової культури, які репрезентовані музичною комедією, оперетою, рок-, поп-, зог-, фолькоперою, у сучасному соціокультурному контексті затребуваною і найпопулярнішою формою залишається мюзикл, синтетична природа якого має невичерпні потенційні можливості. Автором акцентовано деякі аспекти особливостей розвитку вітчизняного мюзиклу в сучасній музично-театральній сфері, специфіку його інтерпретації на українському ґрунті. На прикладі одеської постановки мюзиклу «Княгиня Ольга» (2023 рік) виявлено тенденції розвитку вітчизняного мюзиклу у ХХІ столітті, визначено значення цього жанру як носія власних національних моделей, ефективної форми міжкультурного спілкування, збереження та просування культурних цінностей у сучасному світі.
Посилання
Адорно, Т. В. (1974). Соціологія музики. URL: http://glierinstitute.org/ukr/studymaterials/4/adorno.pdf. (Adorno, T. W. (1974). Sociology of Music. Retrieved from: http://glierinstitute.org/ukr/studymaterials/4/adorno.pdf).
Бойко, О. (2017). До питання дослідження мюзиклу. Культурологічна думка. № 12. С. 179–184. (Boiko, O. (2017). On the Issue of Musical Research. Cultural Thought. № 12. С. 179–184).
Бондаренко, А. (2022). Мюзикл як інтонаційна практика. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». Вип. 46. С. 78–86. (Bondarenko, A. (2022). Musical as an Intonational Practice. Bulletin of KNUTKiM. Series: Art Studies. Issue 46. pp. 78–86.)
Вакуленко, Д. (2021). Поліжанровість мюзиклу у творчості Ендрю Ллойда Веббера. Scientific practice: modern and classical research methods: Collection of scientific papers “ΛΌГOΣ” with Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference (Vol. 3), Boston, February 26, 2021. Boston-Vinnytsia: Primedia eLaunch & European Scientific Platform, 2021. P. 179–180. DOI: 10.36074/logos-26.02.2021.v3.59.
Гордієнко Д. (2011). Княгиня Ольга: дискусія навколо хрещення. Софія Київська: Візантія. Русь. Україна. С. 30–47. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000654500. (Hordiienko, D. (2011). Princess Olga: The Debate Around Baptism. Sophia of Kyiv: Byzantium. Rus. Ukraine, pp. 30–47. Retrieved from: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000654500).
Деркач, С., Мельник, М., Чистяков, О. (2023). Генеза синкретичної природи українського мюзиклу. Мистецтвознавчі записки : збірник наукових праць. Вип. 43. С. 218–224. (Derkach, S., Melnyk, M., Chystiakov, O. (2023). The Genesis of the Syncretic Nature of the Ukrainian Musical. Art Studies Notes: Collection of Scientific Papers. Issue 43. pp. 218–224).
Історичний балет «Княгиня Ольга» (2023). URL: https://www.opera-ballet.com.ua/news/istorychnyjbalet-knyagynya-olga/ (Historical Ballet “Queen Olga”. Retrieved from: https://www.opera-ballet.com.ua/news/istorychnyj-balet-knyagynya-olga/).
«Княгиня Ольга» в Одесі! (2024). URL: https://odesa.kontramarka.ua/knagina-olga-83022.html (“Queen Olga” in Odesa! (2024). Retrieved from: ttps://odesa.kontramarka.ua/knagina-olga-83022.html).
Мара. (2024). URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B0. (Mara. (2024). Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B0).
Манько, С. (2012). Мюзикл і рокопера в українському соціокультурному просторі. Культура України. Випуск 39. С. 270–274. (Manko, S. (2012). Musical and Rock Opera in the Ukrainian Sociocultural Space. Culture of Ukraine. Issue 39. 2012. pp. 270–274).
Манько, С. (2014). Мюзикл у художній культурі України кінця ХХ —початку ХХІ ст. : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.04 ; М-во культури України, Харків. держ. акад. культури. Харків, 19 с. (Manko, S. (2014). Musical in the Artistic Culture of Ukraine in the Late 20th and Early 21st Centuries: Author’s Abstract of PhD Dissertation in Art Studies: [specialization] 26.00.04; Ministry of Culture of Ukraine, Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv, 19 p.).
Рівноапостольна Ольга (1996). Жінки в історії України / Олесь Козуля. Київ: Укр. центр духов. культури. С. 9–14. (Equal-to-the-Apostles Olga (1996). Women in the History of Ukraine / Oles Kozulia. Kyiv: Ukrainian Center of Spiritual Culture, pp. 9–14).
Станіславська, К. (2016). Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія; вид. друге, перероб. і доп. Київ: НАКККіМ, 352 с.: іл. (Stanislavska, K. (2016). Artistic and Spectacle Forms of Contemporary Culture: Monograph; 2nd ed., revised and supplemented. Kyiv: NAKKKiM, 352 pages: illustrations).
Everett, W. A. (2011). The Musical: A Research and Information Guide (2nd ed.). Routledge.