Методика вокальної підготовки китайських здобувачів в українських педагогічних університетах: у фокусі національної системи початкової музичної освіти

Автор(и)

  • Наталя Георгіївна Кьон ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-8229-502X
  • Ліньтао Вей ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0006-8780-8644

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.3

Ключові слова:

китайські здобувачі, вокальна підготовка, система Цзяньпу, реля- тивна нотація, музично-теоретична освіта, європейська вокальна спадщина

Анотація

У статті висвітлено проблеми, з якими стикаються китайські студенти у зв’язку із недостатнім рівнем музично-теоретичної грамотності та негативний вплив цього факту на розвиток їхніх музичних здібностей ладового, гармонічного, поліфонічного слуху, формування навичок диференційованого аналізу вокального репертуару і вияву ролі інструментального супроводу в створенні цілісного художнього образу, оволодіння навичками сольфеджування нових вокальних творів та їх особистої інтерпретації. Схарактеризовано особливості китайської методики загального музичного навчання, побудованої на засадах релятивної цифрової нотації «Цзяньпу». Зазначено, що її специфічність, попри ефективність у навчанні співу простих мелодій, не сприяє усвідомленню особливостей організації музичної мови і вокальних творів європейської спадщини. Розглянуто принципово важливі відмінності європейської музично-теоретичної системи, які мають засвоїти китайські здобувачі, щоб оволодіти здатністю стилістично-адекватно сприймати й відтворювати художньо-образний сенс музичних творів. Обгрунтовано завдання, які потрібно вирішувати задля набуття китайськими здобувачами належної музикальної грамотності, а з цим – і опанування європейської вокальної культури. Акцентовано, що набуття музичної грамотності китайськими здобувачами – майбутніми вчителями музичного мистецтва у процесі навчання співу – це складний процес, який базується на взаємозв’язку між слуховим досвідом, виконавсько-фонаційними навичками, набуттям внутрішніх слухових уявлень та їх узагальнення в музично-теоретичних поняттях. Усвідомлення сформованих слухових уявлень сприятиме здатності китайських здобувачів оперувати ними в різних формах музичної діяльності: у адекватно-ціннісному сприйнятті, грамотному відтворенні музичного тексту вокальних творів європейської вокальної спадщини та їх художньо-осмисленому виконанні.

Посилання

Кьон, Н. Г. (2006). Стильове сольфеджіо. Одеса. 132.

Онацький, Є. (2016). Українська мала енциклопедія. T. 1. Kиїв.

Юцевич, Ю. (2003). Музика: словник-довідник. Тернопіль, 404.

Шип, С. В. (2023). Теорія художніх стилів. Суми: ФОП Цьома СП.

Яловський, П. М. (2023). Музично-теоретична підготовка у професійному становленні майбутніх учителів музичного мистецтва. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, вип. 209.

Гарбузов, М. В. (2003). Зонна природа слухового сприйняття музики. Музична Україна.

Gromko, J. E. (2004). Predictors of Music Sight- Reading Ability in High School Wind Players. Journal of Research in Music Education. 52(1), 6–15. https://doi.org/ 10.2307/3345521

Marvin, E. W., & Brinkman, A. (1999). “The Effectiveness of Relative-Pitch Sight Singing Methods.” Journal of Music Theory Pedagogy

McGuire Charles Edward (2009). Music and Victorian Philanthropy: The Tonic Sol-fa Movement. Cambridge University Press.

Yu, Henqyuan, Koehn, Natalya (2021). Internationalisation for mobility and home (IfMH). Ad Alta Journal of Interdisciplinary Research, 11(2), 127–131. URL:. DOI (& full text) | pdf:www.doi.org/ 10.33543/1102.

韩德森,对歌唱声区传统观念的再认识/韩 德 森 – 北 京 , 中 央 音 乐 学 院 学 报 , 2 0 0 1 年 , 第 4 3 – 4 6 页 Хан, Десен (2001). Переосмислення традиційної концепції вокального навчання. Пекін, Журнал Центральної Музичної Консерваторії. С. 43–46.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ