Методичні засади формування культурної компетентності учнів у процесі композиторської творчості в закладах загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.3Ключові слова:
методичні засади, компетентність, композиторська творчість, культурна компетентність, імпровізація, композиція, майбутні вчителі музичного мистецтва, музикування, створення музики.Анотація
У статті розкрито методичні засади сучасної мистецької освіти, які передбачають формування культурної компетентності в учнів. Проаналізовано шляхи реформування освітнього простору, інтеграційні процеси, які знаходять своє втілення в нових формах творчості на уроках з дисципліни «Мистецтво» в закладах загальної середньої освіти. Обґрунтовано новітні засади формування культурної компетентності учнів за рахунок впровадження композиторської творчості. Встановлено на основі аналізу вітчизняних та зарубіжних джерел, що композиторська творчість має позитивний вплив на формування культурної компетентності учнів та сприяє всебічному розвитку індивідуальності учня. Розкрито й обґрунтовано різні види музично-творчої діяльності, які в своїй сукупності є сходинками до композиторської творчості в широкому розумінні. Зазначено специфічні риси впровадження цих видів діяльності, а саме поступовість, варіативність, взаємозамінність, поліфункційність тощо. Окреслено методичні засади формування культурної компетентності та надано рекомендації до шляхів її розвитку. Визначено за результатами дослідження ключові аспекти формування культурної компетентності в учнів за рахунок впровадження творчих видів роботи на уроках, насамперед різних елементів композиторської творчості.
Посилання
Олексюк О. М. (2016) Музична педагогіка. Київ: КНУКіМ. (Oleksyuk, O. M. (2016) Music pedagogy. Kyiv: KNUKiM).
Стратан-Артишкова Т. Б. (2013) Емпатія в процесі композиторсько-виконавської творчості майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету, 120, 307-312. (Stratan-Artyshkova T. B. (2013)
Empathy in the process of composing and performing creativity of the future music teacher. Scientific notes of Kirovohrad State Pedagogical University, 120, 307-312.)
Шульгіна В. Д. (2005) Українська музична педагогіка. Київ: (Shulgina V. D. (2005) Ukrainian musical pedagogy. Kyiv: DAKKKiM).
Barrett M. (2014) Collaborative creative thought and practice in music. Surrey England, Ashgate.
Scott, J. (2007). Me? Teach improvisation to children? General Music Today, 20(2), 6–13. doi:10.1177/10483713070200020103
Pratt, G. (1995). Performing, composing, listening and appraising. In G. Pratt & J. Stephens (Eds.), Teaching music in the national curriculum (pp. 9-22). Oxford: Heinemann.