Музика для флейти: історичний огляд у контексті жанру
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.13Ключові слова:
флейта, історія, жанр, музика, виконавство, репертуар.Анотація
У статті наведено аналіз історичного шляху еволюції музики для флейти. Проведено дослідження й аналіз репертуару для флейти в контексті жанру, виявлено проблемні питання сучасної жанрової класифікації флейтової музики та надано оцінку перспективи використання жанрового аналізу в популяризації творів для флейти. У дослідженні виявлено, що флейта є одним із найдавніших музичних інструментів, що використовується людством. Водночас популярність флейти на сьогодні невпинно зростає. Цей факт обумовив створення значної кількості творів для цього музичного інструмента, але повна системна класифікація музичних жанрів, де використовується флейта, яка б враховувала історичний контекст, відсутня. Флейтове виконавство в Україні має багаторічну традицію, крім того, багато сучасних українських композиторів використовують флейту у своїх творах. Як видно з наведеного нами огляду, флейта проникає в усі жанри класичного й сучасного музичного мистецтва, що робить питання систематизації та створення жанрового каталогу флейтової музики актуальним теоретичним і практичним питанням музикознавства. Створення загальнодержавного та регіонального класифікатора творів для флейти сприятиме популяризації творчості сучасних композиторів, розширить коло професійних флейтистів. Відзначено, що дослідження та систематизація репертуару для флейти з урахуванням жанрових різновидів, розробка нових класифікацій жанрів флейтової музики можуть стати підґрунтям подальшого наукового пошуку в цій галузі.
Посилання
Громченко, В. (2013). Музика для інструмента соло: витоки становлення жанру (на прикладі виконавства на духових інструментах). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 3, 122–126.
Громченко, В. (2015). Жанр як засіб музичної виразності (на прикладі творів для духових інструментів соло. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство, ІІ (5), 140–144.
Карпяк, А. (2017). Історичний огляд флейтового мистецтва українських земель до початку ХХ століття. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя, 9, 15–22.
Кушнір, А. (2011). Специфіка спадковості традицій в українському флейтовому мистецтві. Вісник ХДАДМ. Музично-театральне мистецтво, 4, 204–207.
Новосадов, Я., & Мозгальова, Н. (2023). Історія становлення флейтового мистецтва. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти, 29, 222–229.
Перцов, М. (2018). Флейтова музика України: витоки, історична еволюція та сучасні тенденції (Автореф. дис. канд. мистецтвознавства). Київський національний університет культури і мистецтв, Київ.
Перцов, О. (2016). Сучасні модифікації флейти та їх використання в музичній практиці. Young Scientist, 10 (50), 312–316.
Тукова, І. (2022). Музично-теоретична система: феномен чи фантом? Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 134, 8–17.
Шип, С. (2002). Музичний жанр в методологічному аспекті. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. «Культурологічні проблеми української музики (Наукові дискурси пам’яті І. Ф. Ляшенка)», 154–177, Київ.
Шутко, Ю. (2010). Творчі принципи та професійні риси сучасної української школи гри на флейті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 4, 109–113.