Феномен риторики в ораторському мистецтві та музичному виконавстві
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.14Ключові слова:
риторика, ораторське мистецтво, музичне виконавство, музично- риторичні фігури, інтонування, вербальна мова, семантика, інтерпретація, фактура, музична теорія.Анотація
У статті досліджується явище універсальності застосування теоретичних засад класичної риторики як мистецтва висловлювання, що має силу переконання та впливу на аудиторію, у виконавській творчості. Розкрито сутнісний зміст понять «риторика», «ораторське мистецтво» та їхній вплив на теоретичну базу музичного мистецтва, що формує професійну компетентність виконавця, а також педагога, який навчає грі на музичному інструменті. У статті представлено широкий спектр найважливіших елементів музичної риторики – так званих музично-риторичних фігур, які мають певну конструкцію і несуть у собі конкретний зміст, що визначає семантику музичних елементів. Системний підхід вивчення феномену риторики ґрунтується на дослідженні особливостей вербальної мови та музичної «розповіді», інтонування на різних рівнях структурної побудови: від елементів мелодії до музичної форми. Автором обґрунтовані методичні підходи вивчення, які показують, з одного боку, паралельну схожість ораторського мистецтва та музичного виконавства, з іншого – їх особливості та специфіку. Охарактеризовано та проаналізовано приклади виконавської творчості, в основі якої лежить індивідуальна інтерпретація тих самих об’єктивних музичних структур, що отримують художній спосіб під час виконавського «висловлювання». Наведено спільність методичних принципів формування музичної тканини, які виявляють себе в будь-яких особливостях фактури кожного конкретного твору. Методичний підхід вивчення феномену риторики як художнього висловлювання проєктується на мистецтво виконавського інтонування, що визначає емоційне та жанрове заломлення музичного висловлювання, забезпечує «змістовну» частину інтерпретації твору від фрази до цілісної концертної програми. Цілеспрямоване вивчення змістовної сторони музичного твору, особливостей зашифрованої музичної риторики сприяє принципу методичної компетентності, що дає змогу професіонально розвивати майбутнього викладача. Розуміння взаємозв’язку ораторського мистецтва та виконавства, а також специфіки музичного висловлювання як багатоголосного звучання фактури сприяє ефективності освітнього процесу, закладає основи творчого саморозвитку та вдосконалення музичного виконавства.
Посилання
Бурська, О. (2018). Динамічні особливості фактурного мислення піаніста у пошуку інтонаційної виразності звукового образу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство [за ред. О. С. Смоляка]. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018. № 2 (вип. 39). С. 90–102.
Друскін, Я. С. (1972). Про риторичні фігури в музиці Й. С. Баха. Київ: Музична Україна, 1972. 111 с.
Касьяненко, Л. О. (2000). Про деякі особливості виконавської творчості піаніста. Проблеми загальної і професійної педагогіки: зб. наук. праць, Харків, 2000. С. 30–38.
Касьяненко, Л. О. (2000). Про семантику прелюдій Ф. Шопена. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. Музичне виконавство. Київ: НМАУ, 2000. Вип. 5. Кн. 4. С. 111–119.
Касьяненко, Л. О. (2012). Ф. Шопен: художественное содержание и музыкальные знаки // Науковий вісник, ОНМА ім. А. В. Нежданової. Музичне мистецтво і культура. Одеса: Астропринт, 2012. Вип. 16. С. 243–253.
Касьяненко, Л. О. (2021). Піаніст і фактура: монографія по вивченню виконавської інтерпретації фактури фортепіанних творів. Одеса: ФОП Цьома С. П., 2021. 264 с.
Методика навчання риторики в школі: навч. посіб. / Автор-укладач В. А. Нищета (2014). Київ: Центр учбової літератури, 2014. 194 с. Ораторське мистецтво: підручник / М. П. Требін, Г. П. Клімова, Н. П. Осипова та ін.; за ред. М. П. Требіна і Г. П. Клімової (2013). Xарків: Право, 2013. 208 с.
Риторика: навчально-методичний посібник з курсів «Основи риторики» та «Професійна риторика» / Уклад. Гузенко І. І. (2014). Львів, 2014. 328 с.
Сагач, Г. М. (2000). Риторика. Видання друге, перероблене і доповнене. Київ: Видавничий Дім «Ін Ю ре», 2000. 568 с.
Kasjanienko, L. (2003). Fazy istnienia utworu muzycznego // Akant. 2003. nr 7. S. 5.
Кремешна, Т. І. (2013). Музично-виконавська майстерність як художньо-педагогічна проблема. УДПУ ім. П. Тичини 2013. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/ bitstream/6789/1166/1/Vikonavska%20maisternist.pdf.
Микитюк, М. В. (2004). Риторика. Курс лекцій. Навчальний посібник Академія цивільного захисту України. Харків, 2004. 153 с. URL: http://univer.nuczu. edu .ua/tmp_metod/865/ritorika.pdf.
Разіцький, В. Й. (2018). Ораторське мистецтво. Програма. Київ, 2018. 27 с. https://knute.edu.ua/file/ MjA1NDg=/13645abc1e4a8df6d282c7b65a0a589c.pdf.
Стукаленко, З. (2012). Художньо-педагогічна проблема музично-виконавської майстерності. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 103. С. 290–295. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2012_103_41.