Фундаментальні аспекти дисципліни «етика та естетика в сучасному мистецтві» для студентів образотворчого напряму підготовки

Автор(и)

  • Наталія Вікторівна Мендерецька Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0002-9407-3168

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.10

Ключові слова:

мистецтво, етика, естетика, митець, образотворення, художня освіта, професійна діяльність, свідомість, культура

Анотація

У статті висвітлюються фундаментальні аспекти викладання дисципліни вільного вибору «етика та естетика в сучасному мистецтві» для здобувачів вищої освіти спеціальностей 014 Середня освіта (Образотворче мистецтво) та 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація. Розкриваються навчальні, виховні, людинотворчі та мистецькі можливості предмета гуманістичного спрямування через опанування та творче осмислення основних бінарних категорій етики й естетки в сучасному світі й образотворчому мистецтві. Наголошується на великому потенціалі дисципліни для становлення самосвідомості сучасної творчої молоді, розвитку духовності, креативного, позитивного мислення, а також практикування здобувачем вищої освіти себе з позицій етико-естетичного суб’єкта в навчальному процесі та майбутній професійній діяльності. Розглядаються можливості втілення гуманістичної стратегії виховання засобами предмета у процесі виконання творчих практичних і самостійних завдань. Розглядається предмет вивчення курсу «Етика та естетика в сучасному мистецтві» з позиції раціонального обґрунтування моралі та виявлення її природи, сутності, місця та значення в розвитку людини та розвитку мистецтва, його ролі в житті суспільства. Наголошується, що в рамках дисципліни здійснюється аналіз механізмів моральної орієнтації та регуляції, виражених у системах цінностей, норм, принципів, понять моральної свідомості, вивчається феномени етичного й естетичного в контексті історичного розвитку суспільства та мистецтва. Доводиться, що курс «Етика та естетика в сучасному мистецтві» сприяє формуванню у студентів стійких морально-ціннісних орієнтирів, підвищує загальну культуру людини, зокрема майбутнього фахівця-художника; уміння впевнено оперувати етико-естетичними категоріями на підставі знання спадщини світових і українських митців, сучасних художників; обґрунтовувати власну світоглядну й етичну позицію; застосовувати набуті знання у вирішенні професійних мистецьких завдань.

Посилання

Левчук, Л. Т., Панченко, В. І., Оніщенко, О. І., Кучерюк, Д. Ю. (2022). Естетика: підручник (За загальною редакцією Л.Т. Левчук), Київ. (Levchuk, L. T., Panchenko, V. I., Onishchenko, O. I., Kucheriuk, D. Iu. (2022). Estetyka: Pidruchnyk (Za zahalnoiu redaktsiieiu L. T. Levchuk), Kyiv).

Пічкур, М. О. (2022). Образотворча підготовка студентів мистецьких спеціальностей у закладах вищої освіти: монографія. Київ: Ліра-К. (Pichkur, M. O. (2022). Obrazotvorcha pidhotovka studentiv mystetskykh spetsialnostei u zakladakh vyshchoi osvity: monohrafiia. Kyiv: Lira-K).

Туманов, І. М. (2010). Рисунок, живопис, скульптура: теоретико-методологічні основи комплексного навчання. Навчальний посібник. Львів: Аверс. (Tumanov, I. M. (2010). Rysunok, zhyvopys, skulptura: teoretyko-metodolohichni osnovy kompleksnoho navchannia. Navch. posib. Lviv, Avers).

Чепіль, М. М. (2012). Педагогічні технології: навчальний посібник. Київ: Академвидав. (Chepil, M. M. (2012). Pedahohichni tekhnolohii: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Akademvydav).

Чистіліна, Т. О. (2019). Етика та естетика: навчальний посібник. Київ. (Chystilina, T. O. (2019). Etyka ta estetyka: navchalnyi posibnyk. Kyiv).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ