Педагогічні умови і методи формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом

Автор(и)

  • Янь Пен ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0003-0840-2840

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.18

Ключові слова:

педагогічна умова, майбутні викладачі вокалу, міжкультурна компетентність, жанрово-стильовий підхід, метод, вокальні твори з національним змістом, жанрово-стильовий контент

Анотація

У статті розроблено педагогічні умови формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу, визначено методи, що сприяють ефективності реалізації кожної з умов. Наголошується, що підготовка майбутніх викладачів вокалу за напрямом музичного мистецтва нині потребує компетентної особистості, здатної, на основі системи знань, умінь, навичок і досвіду особистісної взаємодії з різними культурами, опановувати феномени мистецьких жанрів і стилів у контексті міжкультурної взаємодії та на цьому підґрунті здійснювати фахову виконавсько-педагогічну діяльність. Здійснено теоретичний аналіз наукових праць, присвячених різним аспектам педагогічної проблеми міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу. Зазначено, що педагогічні умови формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом дослідниками не розроблялись. Під педагогічними умовами формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом розуміється комплекс зовнішніх і внутрішніх чинників трансформації освітнього процесу підготовки здобувачів, від реалізації якого залежить рівень сформованості їхніх знань, умінь і навичок щодо жанрово-стильового контенту вокальної спадщини в різних культурах світу в реальних умовах закладу вищої освіти. Виокремлено три педагогічні умови. Перша педагогічна умова – системне впровадження жанрово-стильового підходу до фахової підготовки майбутніх викладачів вокалу, забезпечила вдосконалення курикулуму їх вокального навчання. Друга педагогічна умова – застосування міжпредметних зв’язків для формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу на жанрово-стильовій основі, передбачала зростання досвіду координації музично-історичного, музично-теоретичного і вокально-виконавського циклів освітніх компонентів. Третя педагогічна умова – жанрово-стильова різноманітність вокального репертуару, кваліфікувалась як художньо-педагогічна технологія жанрово-стильової міжкультурної компетентності. Розроблено ефективні методи реалізації кожної з педагогічних умов. Доведено, що взаємозв’язок педагогічних умов і методів їх запровадження забезпечує змістову цілісність методики формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом. Окреслено перспективи подальших наукових досліджень у розробленні моделі методики формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом і проведенні констатувального та формувального етапів експерименту.

Посилання

Ма, Ши (2023). Методика формування системного уявлення про національну музичну культуру в майбутніх учителів музичного мистецтва. (Дис. … докт. філософії: 014 Середня освіта. Музичне мистецтво). Одеса.

Ніколаї, Г. Ю. (2015). Педагогічна технологія формування інтеркультурної компетентності та готовності до міжкультурного діалогу засобами музичного мистецтва у школярів і студентської молоді. Інтеркультурне виховання дітей та молоді засобами музичного мистецтва. Суми: ВВП «Мрія», 81–89.

Освітньо-професійна програма «Музичне мистецтво» (нова редакція) другого (магістерського) рівня вищої освіти. (2023). Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». Одеса.

Освітньо-професійна програма «Музичне мистецтво» (нова редакція) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. (2023). Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». Одеса.

Чен, Хань (2021). Методика підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до формування національної культури школярів засобами народно-пісенної творчості. (Дис. … докт. філософії: 014 Середня освіта. Музичне мистецтво). Одеса.

Чжан, Юй (2021). Методика засвоєння національних мистецьких традицій у процесі фахової підготовки майбутніх вчителів музики і хореографії. (Дис. … канд. пед. наук). Одеса – Суми.

Nikolai, H. Yu., Yan Peng (2022). Future vocal teacher’s intercultural competences development through the prism of genre and style. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 85, 139–143.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ