Drama-hermeneutic experience of future vocal teachers: methodology and method of formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.2

Keywords:

drama-hermeneutics, experience, drama-hermeneutic experience, scientific approaches, pedagogical conditions, future vocal teachers, vocal training

Abstract

The article raises the issue of methodological support of the process of forming dramahermeneutic experience of future vocal teachers. The drama-hermeneutic experience of future vocal teachers is aimed at the ability to apply the acquired knowledge, skills, competences, value orientations, worldview dimensions of vocal art, in particular, multicultural ones in the process of interpreting the artistic dramaturgy of vocal works. Formation of experience is considered as the process of creating such methodological foundations and organization of the educational process, which have a positive effect on the dynamization of the individual’s experience, in particular, in the process of professional development. The purpose of the article is to reveal methodological foundations and methods of the process of forming drama-hermeneutic experience of future vocal teachers in the universities of Ukraine and China. Methodological foundations in the form of scientific approaches and principles in the form of step-by-step pedagogical conditions and methods are presented. Artistic-thinking, intentional-reflective, performance-projective, creative-competence scientific approaches are substantiated. Based on them, the following pedagogical principles were introduced: reliance on the formation of the dramatic thinking of the performer-vocalist; focus on ethno-mental and stylistic features of vocal drama in the process of mastering it; accumulation of vocalfigurative representations in multi-vector projection; stimulation of the reflection of the value attitude towards different images-roles; emphasis on personalization and personification of performed vocal images; taking into account the vocalist’s compensatory artistic-performing resource; combination of teaching and performing aspects in the work on vocal dramatic images; maintaining a harmonious combination of hermeneutic and methodological-providing aspects of work on the vocal image of the drama. The step-by-step introduction of pedagogical conditions and methods is presented, namely mental-institutional, experiential-accumulative, artistic-performance and creativemethodological stages.

References

Андрейко, О. І. (2014) Теорія та методика формування виконавської культури скрипаля у вищих мистецьких навчальних закладах : автореф. дис. докт. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Бондарева, О. (2021) Сучасні драматургічні антології у контексті антологізації українських культурних процесів. Стаття 1. Етап пошуку форматів (1979–2014). Курбасівські читання. Науковий вісник НЦТМ ім. Л. Курбаса, 16, 50–86.

Го Яньжань. (2023) Формування педагогічно-інтерпретаційної майстерності майбутніх викладачів вокалу : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.

Лєвіт, Д. А. (2022) До питання створення сценічного образу студентів-вокалістів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, (88), 126–130.

Ло Чао (2018) Методика вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва засобами технології персоніфікації : дис. канд. пед. наук. Одеса.

Льовкіна, О. (2010) Ідейні витоки тектології Олександра Богданова: історико-філософський контекст. Маґістеріум. Історико-філософські студії, (39), 68–71. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/80a19776-92f5-4324-9a1b-63af167626d7/content.

Мінь Шаовей. (2017) Формування рефлексивних умінь майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки : дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Мірошниченко, Н. (2020) «Часопростір» новітньої української драми від минулого до майбутнього. / Н. Мірошниченко (Ред.), ЧАСО&ПРОСТІР. Антологія сучасної української історичної драми : збірка п’єс, с. 4–10. Київ : Саміт-книг.

Москва, О. (2021) Формування технологічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.

Овчаренко, Н. А. (2016). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності : дис. д-ра педагогічних наук. Криворізький педагогічний інститут Державного вищого навчального закладу «Криворізький національний університет», Кривий Ріг.

Овчаренко, Н. (2023) Формування художньо-інтерпретаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами семіотично-герменевтичного аналізу вокального твору. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2(126), 185–198.

Пан На. (2013) Методика роботи над виконавською інтерпретацією музичних творів у процесі вокальної підготовки педагогів-музикантів України та Китаю : автореф. дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Реброва, О. Є. (2014) Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії : дис. д.-ра пед наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Реброва, О. Є. (2023) Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду в проєкції педагогіки мистецтва : монографія. Суми.

Тао Жуй. (2021). Методика формування художньо-педагогічної майстерності майбутніх викладачів вокалу : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.

Чжан Мяо (2019) Вокальна інтерпретація оперного образу як процес особистісного автопоезісу. Музичне мистецтво і культура. Випуск 28, книга 1, с. 228–237.

Чжу Юньжуй. (2021) Формування художньо-пізнавальної компетентності майбутніх викладачів вокалу засобами інноваційних технологій : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.

Gavin, H. (1998). The Essence of Cognitive Psychology: Essence of Psychology Series. Prentice Hall.

Guralnyk, N., Rastrygina, A., Strohal, T., & Zaitseva, A. (2021) Practical Application of Exat Techniques in Training Process of Would-be Music Art Teachers. Journal of Management, 12(1), 243–253. doi: 10.34218/IJM.12.1.2120.020.

Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019) Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 100–112. doi: 10.7596/taksad.v8i3.2146.

Thomas, E. A., & Weaver, W. B. (1975). Cognitive processing and time perception. Perception &psychophysics, 17(4), 363–367. doi: 10.3758/BF03199347.

Published

2024-12-05

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY