Драмогерменевтичний досвід майбутніх викладачів вокалу: методологія і методика формування
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.2Ключові слова:
драмогерменевтика, досвід, драмогерменевтичний досвід, наукові підходи, педагогічні умови, майбутні викладачі вокалу, вокальна підготовкаАнотація
Стаття порушує питання методологічного і методичного забезпечення процесу формування драмогерменевтичного досвіду майбутніх викладачів вокалу. Драмогерменевтичний досвід майбутніх викладачів вокалу спрямований на здатність застосовувати отримані знання, уміння, компетентності, ціннісні орієнтації, світоглядні виміри вокального мистецтва, зокрема й полікультурні, в процесі інтерпретації художньо-образної драматургії вокальних творів. Формування досвіду розглядається як процес створення таких методологічних та методичних засад та організації освітнього процесу, які позитивно впливають на динамізацію досвіду особистості, зокрема у процесі професійного становлення. Мета статті – розкрити методологічні і методичні засади процесу формування драмогерменевтичного досвіду майбутніх викладачів вокалу в університетах України і Китаю. Представлено методологічні засади у вигляді наукових підходів та принципів і методичні засади у вигляді поетапно застосованих педагогічних умов і методів. Обґрунтовано художньо-мисленнєвий, інтенціонально-рефлексійний, виконавсько-проєктувальний, творчо-компетентнісний наукові підходи. На їх основі запроваджено такі педагогічні принципи, як: опора на формування драматургійного мислення виконавця-вокаліста; орієнтація на етноментальні та стильові властивості вокальної драми в процесі її опанування; накопичення вокально-образних репрезентацій у різновекторній проєкції; стимулювання рефлексії ціннісного ставлення до різних образів-амплуа; акцентуація уваги на персоналізації та персоніфікації вокальних образів, що виконуються; врахування компенсаторного художньо-виконавського ресурсу вокаліста; поєднання викладацького та виконавського аспектів у роботі над вокальними драматичними образами; дотримання гармонійного поєднання герменевтичних та методико-забезпечувальних аспектів роботи над вокальним образом драми. Представлено поетапне запровадження педагогічних умов та методів, а саме за ментально-установочним, досвідно-накопичувальним, художньо-перформативним та творчо-методичним етапами.
Посилання
Андрейко, О. І. (2014) Теорія та методика формування виконавської культури скрипаля у вищих мистецьких навчальних закладах : автореф. дис. докт. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.
Бондарева, О. (2021) Сучасні драматургічні антології у контексті антологізації українських культурних процесів. Стаття 1. Етап пошуку форматів (1979–2014). Курбасівські читання. Науковий вісник НЦТМ ім. Л. Курбаса, 16, 50–86.
Го Яньжань. (2023) Формування педагогічно-інтерпретаційної майстерності майбутніх викладачів вокалу : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Лєвіт, Д. А. (2022) До питання створення сценічного образу студентів-вокалістів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, (88), 126–130.
Ло Чао (2018) Методика вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва засобами технології персоніфікації : дис. канд. пед. наук. Одеса.
Льовкіна, О. (2010) Ідейні витоки тектології Олександра Богданова: історико-філософський контекст. Маґістеріум. Історико-філософські студії, (39), 68–71. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/80a19776-92f5-4324-9a1b-63af167626d7/content.
Мінь Шаовей. (2017) Формування рефлексивних умінь майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки : дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.
Мірошниченко, Н. (2020) «Часопростір» новітньої української драми від минулого до майбутнього. / Н. Мірошниченко (Ред.), ЧАСО&ПРОСТІР. Антологія сучасної української історичної драми : збірка п’єс, с. 4–10. Київ : Саміт-книг.
Москва, О. (2021) Формування технологічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Овчаренко, Н. А. (2016). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності : дис. д-ра педагогічних наук. Криворізький педагогічний інститут Державного вищого навчального закладу «Криворізький національний університет», Кривий Ріг.
Овчаренко, Н. (2023) Формування художньо-інтерпретаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами семіотично-герменевтичного аналізу вокального твору. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2(126), 185–198.
Пан На. (2013) Методика роботи над виконавською інтерпретацією музичних творів у процесі вокальної підготовки педагогів-музикантів України та Китаю : автореф. дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.
Реброва, О. Є. (2014) Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії : дис. д.-ра пед наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.
Реброва, О. Є. (2023) Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду в проєкції педагогіки мистецтва : монографія. Суми.
Тао Жуй. (2021). Методика формування художньо-педагогічної майстерності майбутніх викладачів вокалу : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Чжан Мяо (2019) Вокальна інтерпретація оперного образу як процес особистісного автопоезісу. Музичне мистецтво і культура. Випуск 28, книга 1, с. 228–237.
Чжу Юньжуй. (2021) Формування художньо-пізнавальної компетентності майбутніх викладачів вокалу засобами інноваційних технологій : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Одеса.
Gavin, H. (1998). The Essence of Cognitive Psychology: Essence of Psychology Series. Prentice Hall.
Guralnyk, N., Rastrygina, A., Strohal, T., & Zaitseva, A. (2021) Practical Application of Exat Techniques in Training Process of Would-be Music Art Teachers. Journal of Management, 12(1), 243–253. doi: 10.34218/IJM.12.1.2120.020.
Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019) Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 100–112. doi: 10.7596/taksad.v8i3.2146.
Thomas, E. A., & Weaver, W. B. (1975). Cognitive processing and time perception. Perception &psychophysics, 17(4), 363–367. doi: 10.3758/BF03199347.