Translation of the symphony-ballet “Green Week” by Vitaly Hubarenko as a form of renewal of a creative project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.19

Keywords:

Vitaly Hubarenko, symphony-ballet, piano duo, translation, composer, orchestral score, piano ensemble, interpretation

Abstract

The study is devoted to the peculiarities of the translation of Vitaliy Hubarenko’s symphonyballet “Green Week” for piano duo from the point of view of the composer’s renewal of his creative project, which is a very important direction of the composer’s work, which is aimed at replenishing the repertoire of piano music with an example of the synthetic genre of domestic stage drama. The research methodology is based on the application of source studies, analytical, genre-stylistic, semantic methods, which made it possible to identify the main component specifics of translations of choreographic works for a duet of pianists. Scientific novelty is determined by the identification of Vitaly Hubarenko’s personal projection on the transformation of the stage idea into an instrumental version. The existence of ballet performances set to “non-ballet music” and author’s translations of ballet music or parts of it for instrumental performance (for solo piano, for piano ensembles of various types, for chamber ensembles) is analyzed. As a result of the analysis of the author’s translation of the ballet “Green Week” for piano duo, it was found that while preserving the artistic whole symphonic-choreographic work, the interpreters are faced with purely executive tasks: disclosure of the program-fixed plan for the unfolding of the choreographic action; reproducing timbres of orchestral instruments; transfer of plasticity of dance movements and gestures; the choice of strokes depending on the figurative and emotional content; thematic and dynamic distribution of musical material between piano parts; determination of the plan of pedalization as a factor of activation of the timbre-colored sound space of the work. In the form of a conclusion, the importance of the translation of a ballet work for instrumentalists is indicated as a preservation of the musical text in a new perception and its continued existence in the concert and pedagogical and educational practice of instrumentalists.

References

Афоніна, О. С. (2020) Музична основа сучасних українських балетів. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : науковий журнал. № 3. С. 121–126.

Базан, О. Ю. (2023) Віталій Губаренко та Ірина Губаренко: сімейні традиції та діалог поколінь в українській композиторській творчості другої половини XX – початку XXI століть : дис. … докт. філософії. Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової. 241 с.

Гаргай, О. М. (2013) А. Кос-Анатольський: жанрові різновиди танцювальних мініатюр для скрипки і фортепіано. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти : збірник наукових праць. Вип. 38. С. 220–231.

Драч, І. С. (2002) Композитор Віталій Губаренко: формула індивідуальності : монографія. Суми : СДПУ ім. А. С. Макаренка. 228 с.

Загайкевич, М. П. (1978) Драматургія балету. Київ : Наукова думка. 258.

Зінченко, В. М. (2024) Український балет доби Незалежності: тенденції розвитку, жанрово-інтонаційна специфіка : дис. … докт. філософії. Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Київ. 241 с.

Климбус, І. М. (2018) Взаємодія літературного і хореографічного першоджерел у сюїті з балету «Тіні забутих предків» Віталія Кирейка для скрипки і фортепіано. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Вип. 26. С. 47–53. https://doi.org/10.35619/ucpm.vi26.14.

Полянська, Г. М. (2017) Жанровий пошук у балетній музиці Віталія Губаренка : монографія. Ніжин : ПП Лисенко М. М. 327 с.

Цао Шию (2019) Фортепіанна сюїта Ду Мінсіня «Русалонька» як приклад поєднання засад національної та європейської музичної мови. Українська музика, 2 (32). С. 98–104.

Чепалов, О. І. (2014) Балет «Камінний господар» («Дон Жуан») Віталія Губаренка та його хореографічне втілення на українській сцені. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, № 2 (23). С. 42–49.

Published

2024-12-05

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA