Contemporary creativity of students of the faculty of Art and Graphic Arts at Ushinsky University: the role of plein air experience and inspiration from nature in the formation of artists-teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.21

Keywords:

students’ creativity, students of the Faculty of Art and Graphic Arts of Ushynsky University, plein air, nature, landscape genre, plein air practice, Odesa School of Painting

Abstract

The study examines the open-air experience of students of the Faculty of Art and Graphics of The State Institution “South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky”, for the last time period (15 years). An analysis of methodical approaches to performing creative tasks from outdoor practice was made. Approbation of creative tasks was carried out during open-air practice at the departments of fine arts and theory and methods of decorative and applied arts and graphics. A short historical tour was conducted, the concepts of “Odesa school of painting” and “southern Ukrainian traditions” in the art of Ukraine were substantiated. Both classical (painting, batik) and innovative forms of education (media art) were considered, where students were inspired by natural motives in the implementation of their own projects during their studies at the art and graphic faculty. The connection of the landscape genre with the mandatory disciplines: “Educational (artistic and creative) practice «Plein air»”, “Theory and practice of painting”, “Theory and practice of drawing”, as well as the optional disciplines “Urban landscape” and “Decorative landscape”. The factors that had and have an influence on the formation of the “Odessa painting school” have been identified. It has been proven that communication with nature is a healing and improving factor, an eternal source of inspiration. Illustrative materials are shown and described – photos of artists paintings and photographic materials revealing the main theme. The practical significance of being inspired by nature, outdoor practice and the use of natural motifs is in the harmonization of human as a part of the universe, in the creation of wonderful works of art that improve the mood, in the formation of the necessary skills of an artist-pedagogue.

References

Художньо-графічний факультет. Сайт університету Ушинського. URL: https://pdpu.edu.ua/fakulteti/16-khudozhno-grafichnij-fakultet-institutmistetstv

Савицька, О. Н. (1995) Галерея «Човен»: колекція і проблеми. Південь. № 93. С. 6.

Тарасенко, О. А. (2006) Мистецтво Одеси на межі ХХ–ХХІ століть. Одеська обласна організація Національної спілки художників України. Одеса : ГРАФІК ПЛЮС.

Мудрак, М. (1979) Сучасне мистецтво з України. Виставка живопису-малюнків-скульптури. Вступна стаття до каталогу. Мюнхен. Лондон. Нью-Йорк. Париж : Комітет пересувних виставок. С. 3–23.

Носенко, А. І. (2006) Пленер в живописі Одеси другої половини ХХ – початку ХХІ століття : автореф. дис. на здобуття ступеня канд. мист. : 17.00.05. Харків.

Котова, О. О. (2008) Нонконформізм як явище культури в образотворчому мистецтві Одеси 60–80-х років ХХ століття : дис. канд. мист. : 26.00.01. Київ.

Котова, О. О., Малік, О. В. (2023) Створення декоративного пейзажу «Місто біля моря». Методичні рекомендації до навчальної дисципліни «Композиція в декоративному пейзажі» для самостійної роботи здобувачів вищої освіти 014 «Середня освіта (Образотворче мистецтво)». Одеса : ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».

Носенко, А. І. (2023) Робоча програма з Навчальної (художньо-творчої) практики (пленер) для здобувачів вищої освіти за першим (бакалаврським) рівнем освітньо-професійної програми Середня освіта (Образотворче мистецтво) спеціальності 014 «Середня освіта (Образотворче мистецтво)». 1 рік навчання, 3 рік навчання, 4 рік навчання. Одеса.

Шевченко, Т. Г. (2003 ). І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє. Зібрання творів: У 6 т. Київ. Т. 1: Поезія 1837–1847. С. 348–354, 737–740. URL: http://litopys.org.ua/shevchenko.

Ковпаненко, Н. Г. (2013) Товариство південноросійських художників (ХІХ–ХХ ст.). Енциклопедія історії України. Київ : Наукова думка, Т. 10. С. 110–111. URL: https://resource.history.org.ua/cgibin/eiu/history.exe?&I21DBN.

Published

2024-12-05

Issue

Section

SECTION 3. THEORY AND PRACTICE OF VISUAL ARTS