Сучасна творчість студентів художньо-графічного факультету університету Ушинського: роль пленерного досвіду та натхнення від природи у становленні художників-педагогів
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.21Ключові слова:
творчість студентів, студенти художньо-графічного факультету університету Ушинського, пленер, природа, пейзажний жанр, пленерна практика, Одеська школа живописуАнотація
У дослідженні розглянуто пленерний досвід і творчі здобутки студентів художньо-графічного факультету (ХГФ) Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» за останні 15 років. Зроблено аналіз методичних підходів до виконання завдань навчальної (художньо-творчої) практики «Пленер». Апробація творчих завдань здійснювалась під час пленерної практики на кафедрах образотворчого мистецтва та теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки. Здійснено короткий історичний екскурс, обґрунтовано поняття «Одеська школа живопису» і «південноукраїнські традиції в мистецтві України». Розглянуто як класичні (живопис, малюнок, графіка, батик), так і інноваційні форми навчання (медіамистецтво), де студенти надихалися природними мотивами в реалізації власних проєктів під час навчання на ХГФ. З’ясовано зв’язок пейзажного жанру з обов’язковими дисциплінами: «Навчальна (художньо-творча) практика “Пленер”», «Теорія та практика живопису», «Теорія та практика малюнку», а також вибірковими дисциплінами «Міський пейзаж» та «Декоративний пейзаж». Виявлено фактори, що мали вплив на формування «Одеської школи живопису». Доведено, що спілкування з природою є лікуючим та покращуючим фактором, вічним джерелом натхнення. Показано й описано ілюстративні матеріали – фото картин митців і фотоматеріали, що розкривають основну тему. Практичне значення пленерної практики, натхнення природою і застосування природних мотивів – у гармонізації людини як частки Всесвіту, у втіленні творів мистецтва, що покращують настрій, у формуванні необхідних умінь та навичок митця-педагога.
Посилання
Художньо-графічний факультет. Сайт університету Ушинського. URL: https://pdpu.edu.ua/fakulteti/16-khudozhno-grafichnij-fakultet-institutmistetstv
Савицька, О. Н. (1995) Галерея «Човен»: колекція і проблеми. Південь. № 93. С. 6.
Тарасенко, О. А. (2006) Мистецтво Одеси на межі ХХ–ХХІ століть. Одеська обласна організація Національної спілки художників України. Одеса : ГРАФІК ПЛЮС.
Мудрак, М. (1979) Сучасне мистецтво з України. Виставка живопису-малюнків-скульптури. Вступна стаття до каталогу. Мюнхен. Лондон. Нью-Йорк. Париж : Комітет пересувних виставок. С. 3–23.
Носенко, А. І. (2006) Пленер в живописі Одеси другої половини ХХ – початку ХХІ століття : автореф. дис. на здобуття ступеня канд. мист. : 17.00.05. Харків.
Котова, О. О. (2008) Нонконформізм як явище культури в образотворчому мистецтві Одеси 60–80-х років ХХ століття : дис. канд. мист. : 26.00.01. Київ.
Котова, О. О., Малік, О. В. (2023) Створення декоративного пейзажу «Місто біля моря». Методичні рекомендації до навчальної дисципліни «Композиція в декоративному пейзажі» для самостійної роботи здобувачів вищої освіти 014 «Середня освіта (Образотворче мистецтво)». Одеса : ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».
Носенко, А. І. (2023) Робоча програма з Навчальної (художньо-творчої) практики (пленер) для здобувачів вищої освіти за першим (бакалаврським) рівнем освітньо-професійної програми Середня освіта (Образотворче мистецтво) спеціальності 014 «Середня освіта (Образотворче мистецтво)». 1 рік навчання, 3 рік навчання, 4 рік навчання. Одеса.
Шевченко, Т. Г. (2003 ). І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє. Зібрання творів: У 6 т. Київ. Т. 1: Поезія 1837–1847. С. 348–354, 737–740. URL: http://litopys.org.ua/shevchenko.
Ковпаненко, Н. Г. (2013) Товариство південноросійських художників (ХІХ–ХХ ст.). Енциклопедія історії України. Київ : Наукова думка, Т. 10. С. 110–111. URL: https://resource.history.org.ua/cgibin/eiu/history.exe?&I21DBN.