Методичне забезпечення процесу формування фактурно-стильових виконавських умінь студентів-піаністів

Автор(и)

  • Ван Чєнь ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0001-3706-6930

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.3

Ключові слова:

методика, методичне забезпечення, педагогічні умови, фактурно-стильові уміння, майбутні вчителі музичного мистецтва, майбутні викладачі фортепіано

Анотація

Дослідження присвячене методичним аспектам формування фактурно-стильових виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва та майбутніх викладачів фортепіано. Проблема фактурно-стильових виконавських умінь розглядається відповідно до фортепіанної підготовки двох категорій здобувачів: за спеціальностями 014 «Середня освіта (Музичне мистецтво)» та 025 «Музичне мистецтво». Показано, що в контексті зазначених спеціальностей такі уміння є актуальними, оскільки входять до комплексу художньої техніки піаніста, окрім того, стають засобом виразності основної ідеї та образу твору. Володіння фактурно-стильовими виконавськими уміннями забезпечують якісність виконавської інтерпретації, дають змогу викладати кваліфіковано гру на фортепіано, а для майбутніх учителів музичного мистецтва це ще додатковий ресурс педагогічної інтерпретації твору в процесі його сприйняття учнями. Мета статті – представити методичний ресурс формування фактурно-стильових виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва та викладачів фортепіано в процесі виконавсько-інструментальної підготовки. Представлено аналіз досліджень, які містять суголосні проблеми та їх методичне розв’язання. До методичного забезпечення віднесено педагогічні умови та методи, які розподілені за етапами їх формування. Пропоновано такий розподіл педагогічних умов за етапами: перший етап – установочно-рефлексійний, педагогічна умова: стимулювання адекватного самооцінювання художньо-технічного виконавського ресурсу та шляхів його покращення; другий етап – виконавсько-мобілізаційний, накопичувальний, педагогічна умова: цілеспрямоване накопичення досвіду практичного застосування фактурно-стильових еталонів світової фортепіанної спадщини; третій етап – художньо-образний, інтерпретаційний, педагогічна умова: динамізація художньо-творчого ставлення до фактурно-стильових умінь у виконавській та педагогічній інтерпретації фортепіанних творів. У змісті репертуару враховано фактурне розмаїття фортепіанних творів та їх відповідність художньому стилю.

Посилання

Бай Бінь. (2014) Формування звуко-тембральних уявлень майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання : дис. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.

Ван Бін. (2010) Методика удосконалення виконавської техніки майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання : дис. канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.

Ван Чєнь (2023a) Сутність фактурно-стильових виконавських умінь майбутніх викладачів фортепіано та критерії їх оцінювання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 10(134), 267–268.

Ван Чєнь (2023b) Фактурно-стильові виконавські уміння студента-піаніста та їх різновиди. Матеріали і тези ІХ Міжнародної конференції молодих учених та студентів «Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства» (Одеса, 20–21 жовтня 2023 р.), 2, с. 137–140. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського.

Вей Сімін (2017) Методика формування темпоритмічних виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано : дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Грінченко, А. (2022) До проблеми удосконалення виконавських навичок у майбутніх учителів в процесі гри на фортепіано. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, (81), 152–157.

Грінченко, А. М. (2018) Методика виховання музично-виконавського самоконтролю майбутніх учителів музики в процесі гри на фортепіано : автореф. дис. канд. пед. наук. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка.

Касьяненко, Л. О. (2019) Робота піаніста над фактурою. Вид. 2-е, доп. Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. URL: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12806.

Кашкадамова, Н. Д. (1998) Мистецтво виконання музики на клавішно-струнних інструментах : навчальний посібник. Тернопіль : СМП «Астон».

Кашкадамова, Н. (2001) Фортеп’янне мистецтво у Львові. Статті. Рецензії. Матеріали. Тернопіль : СМП «Астон».

Кузьміна, Л. (1999) Деякі естетичні та педагогічні принципи Ф. Ліста. Золоті сторінки музичної історії України: Ференц Ліст та піаністична культура ХХ століття : Зб. статей та матеріалів. 4, 44.

Лі Ює. (2018) Методика формування художньо-смислових уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано : автореф. дис. канд. пед. наук. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Суми. URL: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6001.

Лу Чен. (2015) Методика формування вмінь музично-виконавської артикуляції майбутніх учителівмузики в процесі навчання гри на фортепіано : дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Мінь Шаовей. (2017) Формування рефлексивних умінь майбутніх учителів музики в процесі фортепіанної підготовки : дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ.

Павленко, О. М. (2009) Інструментально-виконавська підготовка в теорії та практиці мистецької освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : Збірник наукових праць. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Гуманістичні орієнтири мистецької освіти», 22–24 квітня 2009 року до 175‑річчя Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти, (7(12)), 19–24.

Потоцька, О. В. (2012) Стильова типологія фортепіанно-виконавської інтерпретації : автореф. дис. канд. мистецтвознавства. Одеса.

Потоцька, О. В. (2015) Типологія інтерпретаційного мислення у працях дослідників: до питання постановки проблеми. Мистецтво у міждисциплінарних дослідженнях, 8, 106–110.

Хань Ле. (2019) Формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва за стильовим підходом : дис. канд. пед. наук. Суми. Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка.

Ю Янь. (2023) Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів : дис. доктора філософії. ПНПУ імені К. Д. Ушинського.

Фан Фей. (2023) Формування етностильових виконавських умінь майбутніх магістрів музичного мистецтва за художньо-герменевтичним підходом : дис. доктора філософії. Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Одеса.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-05

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ